21 apr

On-Site Promotie Julie Isabelle Romane Labau

Promotores: Prof.dr. H.J.M. Smeets, Prof.dr. C.G. Faber

Co-promotores: Dr. S. Dib-Hajj, Yale University, Dr. S.G. Waxmann, Yale University

Trefwoorden: pijn, lacosamide, stamcellen, natriumkanalen

"Patient-derived neuronal models for pharmacogenetic pain treatment of sodium channelopathies"

Chronische pijn treft wereldwijd bijna 1 op de 4 personen. Ondanks de wereldwijde verspreiding rapporteren patiënten systematisch een gebrek aan werkzaamheid en ernstige bijwerkingen van beschikbare behandelingen, wat leidt tot jarenlang trial-and-error management met weinig tot geen verbetering. Lacosamide, oorspronkelijk ontwikkeld voor epilepsie, bleek pijn te verminderen bij een subgroep van patiënten. Dit onderzoek toont aan dat sommige mutaties in genen die betrokken zijn bij de overdracht van pijnsignalen, de effecten van medicijnen kunnen veranderen. Een andere ontdekking was dat een bepaalde mutatie, die pijnverlichting bij patiënten volledig verhinderde, verantwoordelijk was voor het koppelen van de lacosamide-moleculen aan hun receptoren, die vervolgens het pijnsignaal blokkeerden. De identificatie van dergelijke mutaties kan voorspellen hoe een patiënt op het medicijn zal reageren voordat het zelfs maar wordt toegediend. Tegenwoordig kunnen de eigen cellen van de patiënt tegen verschillende medicijnen worden getest. Stamcellen kunnen worden verkregen uit een huidmonster en worden omgezet in neuronen. Het zijn echter onvolmaakte kopieën van de werkelijke neuronen van de patiënt. Dit proefschrift toont manieren om de celkwaliteit te verbeteren, met name door ze te injecteren in het zenuwstelsel van de rat en door elektrische stimulatie te gebruiken.

Klik hier voor de live stream.

• 10 sep

Promotie Iva Halilaj

"Leveraging Patient Decision Aids and Decision Support Systems: Towards More Personalised Medical Treatments"

• 11 sep