05 apr

On-Site Promotie Pomme L.H.M. Theunissen

Promotor: Prof. dr. Andries de Grip

Co-promotor: Dr. Annemarie Künn-Nelen

Trefwoorden: Female entrepreneurship (vrouwelijk ondernemerschap), mompreneurs, crowdfunding

"Challenges and opportunities of women in entrepreneurship: Essays on motherhood and access to finance"

Vrouwelijke ondernemers staan voor twee grote uitdagingen: toegang tot financiële middelen en het combineren van werk en gezin. Dit proefschrift laat zien dat uit deze uitdagingen ook kansen kunnen ontstaan.

Ten eerste kan crowdfunding vrouwelijke ondernemers helpen om sneller een zakelijke lening te krijgen. Door de aanwezigheid van veel kleine geldschieters helpen crowdfunding platformen vrouwen de discriminatie te overwinnen die vaak aanwezig is bij traditionele lening verstrekkers.

Ten tweede gebruiken 'mompreneurs' - jonge moeders die besluiten om als zelfstandige te gaan werken om gezin en werk te kunnen combineren – hun ouderschapsverlof om zelfstandige te worden. Zodra kinderen de leeftijd van de basisschool hebben bereikt, keren sommige mompreneurs terug in loondienst. Moeders met ervaring als zelfstandige zullen dan weliswaar niet meer verdienen dan moeders die tijdens de vroege kinderjaren thuis zijn gebleven, maar hun ervaring als zelfstandige verhoogt wel de kans dat deze moeders snel een baan krijgen. Het verkorten van het ouderschapsverlof zorgt dan ook niet alleen voor een afname in het aantal vrouwelijke ondernemers, maar heeft ook verderstrekkende consequenties voor hun loopbaan en (familie)leven.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.