08 jun
Studium Generale | PAS in de buurt

PAS IN DE BUURT | Wittevrouwenveld

We horen vaak dat de universiteit belangrijk is voor Maastricht. Maar wat merk je ervan in Wittevrouwenveld? Behalve mogelijke overlast van studenten? Het wordt eens tijd dat de universiteit naar de Wittevrouwenveld komt om antwoorden te geven op vragen die in de wijk leven.

Iedereen uit Wittevrouwenveld is welkom! Het festival PAS in de buurt is gratis. Het is een kleine versie van het PAS Festival dat de universiteit elk jaar organiseert in september. PAS staat voor plezier (pleasure), kunst (art) en wetenschap (science). Mooie woorden, maar het gaat om leuke, interessante en korte presentaties, goede muziek en grappige theateracts. De P van plezier staat niet voor niets voorop.

We verzamelen in het Trefcentrum aan de Edisonstraat 4. Iedereen kan komen luisteren naar zes wetenschappers van de universiteit die praten over hun onderzoek. Verder kun je genieten van muziek en (straat)theater. Het programma is speciaal voor de buurt. De vragen voor de wetenschappers, komen van de buurtbewoners. Kies na de korte presentatie van de wetenschapper bij wie je aan tafel schuift om meer te weten te komen. Je kunt twee rondes doen.

PAS in de Buurt komt tot stand in samenwerking met Buurttheater Maastricht, Trajekt, Match Maastricht en mensen uit Wittevrouwenveld.

Het festival wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

KINDERPROGRAMMA | 15.00 UUR TOT 17.00 UUR

We verzamelen om 15.00 uur bij de centrale tent in het leeuwenpark. Kinderen vanaf 8 jaar kunnen dan meedoen met een GRAFFITI WORKSHOP van Stadsnomade. Ze kunnen ook naar de STADSTUIN aan de Groene Loper voor een speelprogramma en om te zaaien en te planten.

Opgeven voor de workshops kan hier!

15.00 uur Grafitti workshop (vanaf 8 jaar)
15.00 uur Spelen in de stadstuin (vanaf 4 jaar)
16.30 uur Barto: clown en slangenmens (alle leeftijden)
17.00 uur einde middagprogramma

AVONDPROGRAMMA | 19.00 UUR TOT 22.50 UUR

Wetenschappers van de Universiteit Maastricht ontmoeten de bewoners van Wittevrouwenveld om te horen wat zij vinden. Na zes korte presentaties aan het begin van de avond in de centrale tent, kan iedereen in twee rondes kiezen bij wie ze aan willen schuiven om meer te weten te komen, vragen te stellen en mee te praten. Tussendoor is er muziek en (straat)theater.

19.00 uur welkom
19.05 uur Buurt Theater Maastricht