02 dec

On-Site Promotie Sarah C.M. Willard

Promotores: Dr. M.D. Spreeuwenberg, Prof. dr. L.P. de Witte, University of Sheffield

Co-promotor: Dr. H.J.L. van Rossum, Zuyd University of Applied Sciences

Trefwoorden: digitale technologieën voor oud worden in eigen omgeving (DTAP), oud worden in eigen omgeving, burgerparticipatie, gemeenschap

"Online Community Care Platforms for Older Adults: Do they support ageing-in-place?"

Deze dissertatie richt zich op de evaluatie van online wijkplatform voor thuiswonende ouderen. Deze platformen hebben als doel om maatschappelijke participatie te ondersteunen, en worden vaak geïntroduceerd ten behoeve van thuiswonende ouderen in een buurt of wijk. In het bijzonder in Nederland zijn tal van online wijkplatformen geïmplementeerd. Hoewel verwacht wordt dat zij bijdragen aan de ondersteuning van thuiswonende ouderen, is er nog veel onduidelijkheid en discussie over hun toegevoegde waarde. Grootschalige implementatie of gebruik komt nauwelijks voor ondanks aanzienlijke inspanningen om deze platforms te implementeren. Bovendien wordt er nauwelijks gerapporteerd over wat de oorzaak is van de stagnatie in gebruik nadat ze zijn geïmplementeerd. Het voornaamste doel van dissertatie was om online wijkplatformen voor thuiswonende ouderen te evalueren die waren ontwikkeld op basis van wensen en behoeften van eindgebruikers. Deze platformen waren allemaal gericht op het ondersteunen van de maatschappelijke participatie van ouderen, om zo het langer thuiswonen beter mogelijk te maken. De onderliggende doelen waren om: 1) de behoeften en wensen  van thuiswonende ouderen met betrekking tot onlinewijk platformen te onderzoeken; 2) te onderzoeken welke online zorg- en welzijnsplatformen voor thuiswonende ouderen beschikbaar waren en een typologie van deze platformen te ontwikkelen; 3) de ervaringen en ervaren impact van thuiswonende ouderen met betrekking tot een online wijkplatform te onderzoeken; 4) de ervaringen en geleerde lessen te onderzoeken van andere initiatieven die online wijkplatformen hebben geïmplementeerd.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.