09 jul

On-Site Promotie mw. Gusta van Zwieten

Promotores: Prof.dr. Y. Temel, Prof.dr. R.J. Stokroos

Co-promotor: Dr. M.L.F. Janssen

Trefwoorden: diepe hersenstimulatie, tinnitus, thalamus, behandeling

"Silencing neural symphonies with deep brain stimulation"

Tinnitus is een van de grote hedendaagse gezondheidsproblemen. Tot nu toe richten therapieën zich op symptomatische verlichting, maar falen nog in het onderdrukken van het tinnitusgeluid. De studies in dit proefschrift onderzoeken het effect van diepe hersenstimulatie (DBS) in centrale auditieve structuren op de onderdrukking van tinnitus in een preklinische setting. De resultaten tonen aan dat DBS van meerdere hersenkernen (dorsale cochleaire kern, corpus geniculatum mediale) in het auditieve circuit tinnitusgedrag bij ratten vermindert. Vervolgexperimenten onderzochten neurale mechanismen die ten grondslag zouden kunnen liggen aan tinnitus en DBS. Er werden vier verschillende functionele klassen van neuronen geclassificeerd in het corpus geniculatum mediale en hun mogelijke rol in de pathofysiologie van tinnitus is beschreven. Ook is gemeten dat DBS thalamocorticale desynchronisatie veroorzaakt. Tenslotte wordt een protocol gepresenteerd voor een first-in-human toepassing van DBS bij patiënten met ernstige en therapieresistente tinnitus. Deze studie wordt momenteel uitgevoerd in het Maastricht Universitair Medisch Centrum.

Klik hier voor de live stream.