26 mei

'Countering the Virus: Discrimination and protestation in multicultural Europe'

De Maastricht Migration Lecture Series gaat in mei een lezing houden door Dr. Ozge Biligili, 'Countering the Virus: Discrimination and protestation in multicultural Europe'. De lezing wordt in het Engels gegeven.

Over de lezing

Terwijl het Coronavirus zich verspreidt, drukken stigmatisering, vooroordelen en discriminatie hun stempel in veel delen van de wereld. Rapporten over fysieke of verbale mishandeling van mensen met een Chinees / Oost- en Zuidoost-Aziatisch uiterlijk zijn er in overvloed, ook in veel ‘multiculturele samenlevingen’ in Europa. In deze lezing presenteer ik de eerste resultaten uit ons pilotonderzoek ‘Countering the Virus: Discrimination and protestation in multicultural Europe’, gefinancierd door het focusgebied Migration and Societal Change van de Universiteit Utrecht. Op basis van analyses van nieuws, sociale media en kwalitatieve interviews, documenteren we de dagelijkse online en offline ervaringen van mensen met een Chinees / Aziatisch uiterlijk die verband houden met Corona-racisme.

Over de spreker

Özge Bilgili is universitair docent interdisciplinaire sociale wetenschappen bij het European Research Centre on Migration and Ethnic Relations. Haar onderzoek richt zich op de kruispunten van de integratie van migranten en vluchtelingen, transnationalisme en beleidsanalyse. Özge voltooide haar PhD aan Maastricht Graduate School of Governance en United Nations University - MERIT en voltooide onlangs de Thomas J. Alexander Fellowship aan de OECD. Daarnaast is zij voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Migratieonderzoek.

Tijd: 19:00-20:30

Locatie: Zoom