20 mei
Studium Generale | Lezing

Vraag het de wetenschap

Wetenschappers maken van uw vragen een avondvullend programma.

De Vraag het de Wetenschap-avonden bieden u de mogelijkheid om meer context te krijgen bij recent wetenschappelijk onderzoek. Of een wetenschappelijke toelichting op iets wat u zich al langer afvraagt. Wetenschappers gaan met u op zoek naar antwoorden op uw vragen en vertellen over de laatste stand van hun onderzoek.

De onderwerpen en bijbehorende vragen die vanavond aan bod komen zijn:

1. Vrouwendiscriminatie
Waarom worden vrouwen al eeuwen achtergesteld en door de geschiedenis heen gediscrimineerd? We worden er sinds mensenheugenis mee geconfronteerd in alle culturen.

Beantwoording door Prof. Lies Wesseling, hoogleraar Gender, Cultural Memory and Diversity en dir. Centre for Gender and Diversity, Faculty of Arts and Social Sciences.

2. Menselijke evolutie
In de afgelopen jaren verschenen er regelmatig nieuwsberichten over nieuwe fossiel vondsten, nieuwe interpretaties van oude fossiele vondsten m.b.t. ouderdom of mate van verwantschap met de huidige menssoort, en mogelijke scenario's voor het opkomen en verdwijnen van (bijvoorbeeld) Neanderthalers. Wat is de meest recente stand van de kennis op dit gebied?

Beantwoording door Prof. José Joordens, bijzonder hoogleraar Naturalis Dubois Chair in Hominin Paleoecology and Evolution.

3. De Ziel
Is er een wetenschappelijke verklaring voor de ziel van de mens? Zo ja waar bevindt deze zich? Waar komt deze vandaan en waar gaat deze naar toe bij overlijden? Vaak zeggen nabestaanden dat zij voelden dat ‘iets’ het lichaam van hun geliefde verliet. Waar ik nieuwsgierig naar ben of dit ’iets’ een stoffelijke ‘grondslag’ heeft en of daar vanuit wetenschappelijk oogpunt iets over te zeggen valt.

Beantwoording door dr. Rob de Vries, universitair docent Faculty of Psychology and Neuroscience (FPN) en University College Maastricht (UCM).