05 feb
ITEM event

PANDEMRIC Mini-Symposium: A first reflection on the Corona pandemic

Tijdens het symposium zullen vijf sprekers uit bestuur en wetenschap terug- en vooruitkijken naar de coronapandemie en de gevolgen daarvan voor met name de grensregio’s.

Dit symposium zal de eerste zijn in een reeks van 3 symposia. Dit symposium focust voornamelijk op de beide Limburgen. Bij het volgende symposium zal de aandacht vooral uitgaan naar de Duits- Belgische situatie. Tijdens het eindsymposium zullen de resultaten van het project besproken worden.

Voertaal: Engels

10.00 - 10.10 opening door Marian Ramakers - projectleider PANDEMRIC en programmamanager EMRIC
10.10 - 10.25 Annemarie Penn-te Strake - voorzitter Veiligheidsregio Zuid- Limburg – Burgemeester Maastricht – lid van de PANDEMRIC advisory board
10.30 - 10.45 Uli Strauch - anesthesioloog – intensivist – hoofd simulatiecentrum MUMC
10.50 - 11.05 Michel Carlier - Hoofd Dienst Noodplanning en Crisisbeheer Provincie Limburg B
11.10 - 11.25 Luc Soete - voormalig Rector Magnificus van de Universiteit Maastricht – lid van de PANDEMRIC advisory board
11.30 - 11.45 Jacques Scheres - Emeritus hoogleraar, voormalig bestuurslid en vicevoorzitter van ECDC - lid van de PANDEMRIC advisory board
11.50 - 12.00 closure
pandemric_symposium_program_5feb_en.png

Binnen PANDEMRIC voert het Institute for Transnational and Euregional cooperation and mobility / ITEM een aantal studies uit over een breed scala van onderwerpen. ITEM onderzoekt met name de samenwerkingsovereenkomsten en de procedures en protocollen van EMRIC. De eindverslagen bevatten een analyse van wetgeving, beleid en praktijk, met inbegrip van aanbevelingen over manieren om grensoverschrijdende samenwerking in crisissituaties en noodsituaties te structureren, alsmede over overheidsopdrachten. ITEM bestudeert de administratieve en procedurele lasten om medisch personeel in staat te stellen gemakkelijk over de grenzen heen te werken. . Door hun grensoverschrijdende expertise aan te bieden, dragen de ITEM-onderzoekers bij tot de versterking van de euregionale samenwerking tijdens een grote gezondheidscrisis.

combi_int_logo_covid_pandemric_def2.jpg.png

PANDEMRIC wordt ondersteund door het Interreg V-A Euregion Meuse-Rhine programme