06 apr
13:00

Online seminar belastingontduiking versus belastingontwijking, verschuivende grenzen

6 April 2021, 13:00-16:00 uur Online via Zoom

Tijdens het seminar Belastingontduiking en belastingontwijking, verschuivende grenzen, wordt het thema belastingontwijking versus belastingontduiking vanuit diverse invalshoeken behandeld en wordt ook het leerstuk fraus legis centraal gesteld.

13.00 - 13.05   Welkom
13.05 - 13.15

Introductie belastingontduiking versus belastingontwijking, verschuivende grenzen
Prof. dr. H.T.P.M. (Hans) van den Hurk (dagvoorzitter), Hoogleraar Europese Inkomsten- en Vennootschapsbelasting Maastricht University en tax strategy adviseur bij Cygnus Tax BV, tevens verbonden aan Apertas BV en Herreveldvandenhurk BV.

13.15 - 13.45

Fraus legis vanuit nationaal perspectief
Prof. dr. Q.W.J.CH. (Reinout) Kok, Hoogleraar fiscaal recht, Erasmus School of Law en partner ‘International Tax & Transaction Services’ bij Ernst & Young.

Prof. Kok zal ingegaan op fraus legis vanuit een nationaal perspectief en de begrippen belastingontduiking en ontwijking behandelen. Tevens wordt de lijn tussen ontwijken en ontduiken weergegeven en zal stilgestaan worden bij de materiële bepalingen waarbij fraus legis een rol speelt.

13.45 - 13.50 Korte pauze
13.50 - 14.20

Fraus legis vanuit internationaal perspectief
Prof. Dr. M.F. (Maarten) de Wilde LL.M, Hoogleraar belastingrecht Erasmus University Rotterdam.

Prof. de Wilde zet de misbruiknotie in internationaal perspectief in de verf, waarbij gefocust wordt op de overlap en verschillen tussen misbruik in nationaal en internationaal perspectief. Nederland moet zich aan Europese antimisbruiknormen houden, maar hoe verhouden deze zich tot fraus legis? Hierbij wordt aandacht besteed aan mogelijke spanningsvelden, Europese ontwikkelingen en de principal purpose test.

14.20 - 14.35 Discussie
14.35 - 14.45 Pauze
14.45 - 15.15

Risico’s bij verkeerde inschatting
Dr. mr. M.M. (Marion) Kors en mr. M. (Melisande) Kaaij.
Dr. mr. M.M. (Marion) Kors, Contactambtenaar Belastingdienst/grote ondernemingen.
Mr. M. (Melisande) Kaaij, Landelijk vaktechnisch coördinator formeel recht.

Dr. mr. Kors en mr. Kaaij zullen de formele aspecten rondom belastingontwijking en ontduiking naar voren brengen. Zij bespreken de risico’s zoals (medeplegers)boetes, maar gaan ook in op het pleitbaar standpunt. Bij deze voordracht wordt tevens op de rol van de advocaat en adviseur gefocust.

15.15 - 15.45

De strafrechtelijk kijk
Mr. Charles van der Voort, Advocaat bij VOI advocaten en oud-hoofdofficier van Justitie.

Mr. Van der Voort zal antwoord trachten te gegeven op de vraag welke hordes genomen moeten worden voordat het OM tot actie overgaat. Hij gaat in op de situatie wanneer geen sprake meer is van fraus legis, maar het OM aan zet is in een strafzaak.

15.45 - 16.00 Discussie en afsluiting

De deelname kosten zijn € 75,-
Voor sprekers, studenten en medewerkers van Maastricht University is deelname gratis.