19:00 - 20:30

Maastricht Migration Lecture serie - Cross-nationally comparative research on racial and ethnic skill disparities: questions, findings, and pitfalls

De derde lezing van de Maastricht Migration lecture series ‘Cross-nationally comparative research on racial and ethnic skill disparities: questions, findings, and pitfalls’ wordt gegeven door Prof. dr. Mark Levels, hoogleraar Gezondheid, Onderwijs en Werk aan de Universiteit Maastricht op 25 november van 19:00 tot 20:30.

De lezing ‘Cross-nationally comparative research on racial and ethnic skill disparities: questions, findings, and pitfalls’ gaat in op de raciale en etnische ongelijkheden in vaardigheden en attitudes van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs tussen 2000 en 2017. We zien hierbij dat de succesvolle deelname van immigrantenkinderen en de kinderen van immigranten in samenlevingen en arbeidsmarkten van westerse landen grotendeels afhangt van hun ervaringen uit hun kindertijd.

Er zal een systematische review worden gepresenteerd van studies die grootschalige beoordelingsgegevens hebben gebruikt voor het bestuderen van de onderwijsprestaties van immigrantenkinderen. De relevantie van de verschillen in herkomst- en bestemmingsland zal worden besproken voor het verklaren van verschillen in reken-, lees- en wetenschappelijke prestaties en de evolutie van onderzoeksvragen die met dergelijke gegevens zijn behandeld, zal worden geïdentificeerd. Ook de belangrijkste sterke punten, tekortkomingen en de belangrijkste bevindingen komen aan bod. Bijkomende bevindingen van een onderzoek naar burgerattitudes van immigrantenkinderen zullen worden gepresenteerd. De literatuur zal in een bredere maatschappelijke context worden geplaatst, waar implicaties zullen worden besproken en een kritische beoordeling zal worden gegeven over hoe de bevindingen worden gebruikt in de publieke en politieke debatten.

Volg hier de livestream op 25 november van 19:00 - 20:30.

Over Prof. dr. Mark Levels

Prof. dr. Mark Levels (1977) is hoogleraar Gezondheid, Onderwijs en Werk aan de Universiteit Maastricht. Hij is programmadirecteur van het onderzoeksprogramma Health, Skills and Inequality bij het Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) van de Universiteit Maastricht, lid van het managementteam van ROA, een fellow van het Berlin Social Science Centre (WZB), een fellow van de Graduate School of Business and Economics (GSBE) van de Universiteit Maastricht, en een fellow van het Amsterdam Centre for Learning Analytics (ACLA). Hij doceert macrosociologie aan het University College Maastricht (UCM). Mark gebruikt kwantitatieve, kwalitatieve en experimentele sociologische methoden om te onderzoeken hoe het leven van individuen wordt gevormd door de overheid. Hij leidt een groot internationaal onderzoeksconsortium dat onderzoekt bestudeert hoe overheden de impact van AI en robotisering op werk, onderwijs, ongelijkheid en welzijn in Europa kunnen bemiddelen (TECHNEQUALITY). Hij is tevens een van de hoofdarchitecten van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) en is aangesteld als een van de eerste landelijke coördinatoren van het NCO bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De NCO is een van de grootste en meest uitgebreide onderzoeksinspanningen op het gebied van onderwijs in de wereld. Momenteel coördineert hij ook een internationale onderzoeksgroep die individuele en institutionele determinanten van inactiviteit van jongeren in verschillende landen bestudeert (NEET).