03 nov

Online Promotie dhr. Kyriakos Martakis

Promotor: dr. P. Schröder-Bäck

Co-promotor: prof.dr. H. Brand

Trefwoorden: autonomie, kind, Europa, ethiek, vaccinatie, ontwikkeling

"Ethics of developing autonomy in child healthcare - International and European perspectives"

Respect voor de zich ontwikkelende autonomie van kinderen in de pediatrische gezondheidszorg, met name wat betreft de nationale vaccinatieprogramma's, kan in Europa op verschillende manieren tot uitdrukking komen. Ondanks de verschillen kunnen gemeenschappelijke ethische patronen en good practices in de hele regio worden geïdentificeerd en overgedragen. Hoewel de rol van de kinderarts doorslaggevend kan zijn bij de aanpak van ethische dilemma's is het onduidelijk of ethiek voldoende is opgenomen in de curricula van kinderartsen in opleiding. Dit proefschrift bestudeert de curricula van kinderartsen in opleiding, identificeert terugkerende onderwijspatronen en -problemen en stelt oplossingen voor. Het gaat in op ethische dilemma's rond het verstrekken van een profylactische vaccinatie om infectieziekten in de kindertijd aan te pakken, waarbij de nadruk ligt op de gevallen waarin de beslissing van de zorgverleners en de kinderen niet in lijn zijn en het introduceert een model om dergelijke gevallen te bespreken. Dit model wordt verder gevalideerd met behulp van een op rechten gebaseerde aanpak om de ethiek te bespreken, zoals voorgesteld door de American Society of Pediatrics. Tot slot worden de verschillen met betrekking tot uitdrukkingen of respect voor de zich ontwikkelende autonomie van kinderen in heel Europa onderzocht en bestudeerd, ook in relatie tot de nationale vaccinatiegraad in de hele Europese Unie. In deze dissertatie wordt dus vastgesteld welke ethische benaderingen het meest geschikt zijn om in heel Europa te worden overgedragen en toegepast.

Klik hier voor de live stream.