20 nov

UITGESTELD | ITEM Jaarconferentie 2020 | Crisis in Grensregio's

ITEM Jaarconferentie 2020 verplaatst!

Vanwege de corona-ontwikkelingen en maatregelen zijn wij helaas genoodzaakt om de eerder door ons aangekondigde ITEM Jaarconferentie, op 20 november in het provinciehuis van Middelburg, te annuleren. Met de Provincie Zeeland hebben wij afgestemd dat de jaarconferentie zal verschuiven naar een geschikter moment in 2021. Wij hopen dat dit komend voorjaar zal zijn als de omstandigheden dat toelaten. Zodra zich een nieuwe datum voor de conferentie aandient, laten wij u dit uiteraard weten.

ITEM Grenseffectenrapportage 2020 – publicatie en presentatie

Zolang wilden wij echter niet wachten om u te informeren over onze onderzoeks-bevindingen. In samenwerking met meerdere partners presenteerden wij u graag onze jaarlijkse Grenseffectenrapportage. In dit kader organiseerden wij twee online workshops op 20 november en 4 december 2020.

Workshop 1 – 20 november 2020 (Engelstalig) | Programma | Presentations | Video

Met drie partners van het Transfrontier Euro-Institut Network (TEIN) zijn de effecten van de coronamaatregelen tijdens de 1e golf van de pandemie op grensregio’s onderzocht. Op 20 november (oorspronkelijke datum Jaarconferentie) presenteren wij u graag deze onderzoeksbevindingen en gaan wij ook in op de vraag wat we van de 1e golf hebben geleerd of zouden moeten leren.

Workshop 2 – 4 december 2020 (Nederlandstalig) | Programma | Presentaties | Video

Naast de corona gerelateerde dossiers bevat onze Grenseffectenrapportage 2020 de resultaten van meerdere onderzoeken rond grenseffecten die wij samen met diverse partners uitvoerden. De volgende grenseffectendossiers staan hierin centraal:
-    COVID-19 effectenonderzoek
-    Grensoverschrijdende arbeidsbemiddeling en scholingsbudgetten
-    Duits basispensioen (“Grundrente”)
-    De ontwikkeling van de NOVI/duurzame leefomgeving vanuit Euregionaal perspectief

De workshop werd afgesloten met een gesprek over de toekomst van grenseffectenbeoordeling: actuele ontwikkelingen en plannen van ITEM en een discussie over de resultaten en ideeën voor het onderzoek 2021.

Wilt u op de hoogte gehouden worden? Schrijf u in voor de ITEM Nieuwsbrief

The limitations, opportunities, and challenges facing cross-border cooperation

You are cordially invited to the 6th edition of our annual conference. In cooperation with the Province of Zeeland, we have put together an interesting programme in which you will learn all about the experiences of border regions and involved actors during the corona crisis.

The main question we are going to answer is: What can we learn about cooperation between authorities and crisis services during corona? Experts will share the perspective of different border regions and other actors involved.

With kind regards,

Institute for Transnational and Euregional cross border Cooperation and Mobility / ITEM
Province of Zeeland