16 apr

Online Promotie dhr. Huub L.M. Mudde, MSc.

Promotores: prof.dr. G. Pfann, prof.dr. M.P. van Dijk, EUR

Trefwoorden: ondernemende universiteit, ondernemerschap, Indonesië, Ethiopië, Palestina, leiderschap

"Universities in the midst of society: Entrepreneurship and youth employment in Ethiopia, Indonesia and the Palestinian Territories"

Dit onderzoek analyseert de mate van ondernemendheid van universiteiten in Ethiopië, Indonesië en de Palestijnse Gebieden. Het gaat over de rol van universiteiten bij het bevorderen van ondernemerschap en werkgelegenheid. De conclusie is dat leiderschap van de hoogste functionaris van belang is: die universiteiten waarin er meer aandacht was voor ondernemerschap, werden geleid door een bestuurder die in staat was om externe kansen te herkennen en benutten. Op alle onderzochte universiteiten vonden ondernemende activiteiten plaats, vooral gericht op ondernemerschapsonderwijs. Maar het lijkt erop dat meer ondernemende universiteiten studenten afleveren die meer ondernemend zijn dan andere universiteiten. Daarmee worden studenten bedoeld die beter in staat zijn om een baan te vinden of te creëren.