11 mrt
Sustainability & food week

Voedsel coöperaties in Maastricht

Voedselcoöperaties brengen ons biologisch, lokaal en ethisch verantwoord voedsel. Ze ondersteunen lokale boeren en zijn een duurzaam alternatief voor grote supermarktketens. Voedselcoöperaties hebben als doel om de toeleveringsketen van ons voedselsysteem op een ecologisch verantwoorde en duurzame manier te reorganiseren.

Klinkt goed, maar wat betekent het precies om een voedselcoöperatie te zijn? Hoe zet je een nieuwe coöperatie op en welke uitdagingen kunnen zich binnen zo'n proces voordoen? Hoe is het om ondernemer te zijn in de duurzame voedselindustrie?
We nodigen je uit om deze en vele andere vragen met ons te verkennen in een informele en gezellige discussie over voedselcoöperaties.

Maastrichtse voedselcoöperaties

Maastricht is de thuisbasis van deze twee voedselcoöperaties:

• Gedeelde Weelde is de eerste Maastrichtse coöperatieve winkel voor dagelijkse boodschappen die door en voor de gemeenschap is opgezet.
  • FoodCoop Maastricht is een coöperatie zonder winstoogmerk die zich richt op het leveren van kwalitatief hoogwaardig voedsel tegen een betaalbare prijs.

De volgende ondernemers en studenten delen hun verhalen en inzichten:

• Dominique Sleijpen (medeoprichter & ondernemer Gedeelde Weelde)
  • Misjél Lemmens (mede-oprichter & ondernemer Gedeelde Weelde)
  • Malte Bantz (actief lid van FoodCoop Maastricht)
  • Theo Lange (actief lid & penningmeester van FoodCoop Maastricht)

Gedeelde Weelde zal ons voorzien van een aantal lekkere biologische hapjes en drankjes om goed te blijven voeden tijdens onze conversatiebijeenkomst!

Dit evenement wordt georganiseerd in het kader van de "Sustainability & Food Week" door Green Office Maastricht.