17 jan

Promotie mw. Friederike J.S. Thilo, MSc.

Promotores: prof.dr. J.M.G.A. Schols; prof.dr. S. Hahn, Bern University
Co-promotor: dr. R.J.G. Halfens

Trefwoorden: ouder worden, verplegen, wijk, acceptatie van technologie, innovatie, gebruiker betrekken

“Ageing in place safely; Lessons learnt from a multi-perspective immersion into the use and non-use of Personal Safety Alerting Devices”

Oplossingen die zijn ontworpen om veilig ouder wordenin de thuissituatie te ondersteunen, zijn PSAD's (Personal Safety Alerting Devices). Deze PSAD’s kunnen snelle hulp kunnen bieden na een val. Helaas zijn ouderen nog steeds terughoudend om PSAD's te gebruiken.Dit proefschrift onthulde dat het gebruik van een PSAD in het dagelijks leven van ouderen een complex besluitvormingsproces is waarbij de perceptie van de noodzaak betrokken is, is met de veroudering van een persoon, zijn of haar zelfperceptie en de betekenis die wordt toegekend aan het apparaat. Geïnformeerde besluitvorming vereist een iteratief en tijdrovend onderhandelingsproces. Dit proces omvat voornamelijk interactie tussen ouderen, hun familieleden en wijkverpleegkundigen. Verpleegkundigen en huisartsen moeten hun bewustzijn vergroten op het gebied van relevante technologische behoeften en mogelijkheden, om de ondersteuning van ouderen en hun familieleden bij het gebruik van PSAD te optimaliseren wanneer ze in de thuissituatie ouder worden.