Promotie mw. Marjolein M.E. Muskens, MSc.

Promotor: prof.dr. A.H. Borghans

Co-promotor: dr. W. Frankenhuis, Radboud Universiteit Nijmegen

"Hidden Obstacles in Education for Students from Low Socioeconomic Backgrounds"

In dit proefschrift zijn kenmerken van het hedendaagse onderwijs onderzocht die mogelijk onbedoeld nadelig zijn voor studieprestaties van studenten uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status (SES). Het gaat o.a. in op de gevolgen van ‘undermatching’, als studenten met een vwo-diploma naar een hogeschool gaan in plaats van naar een universiteit. Undermatching komt vaak voor onder studenten met een lage SES-achtergrond. In het eerste studiejaar lijkt dit voor hen tot een betere sociale integratie te leiden. Echter, op de lange termijn voorspelt het juist voor deze groep een lagere tevredenheid met zowel sociale als academische aspecten van de studie, in vergelijking met studenten met een lage SES-achtergrond die naar de universiteit gaan. Deze ervaren mismatch op hogescholen heeft mogelijk negatieve gevolgen voor hun kans op een diploma en werktevredenheid.