06 feb
UM Star Lecture in Utrecht

Eetstoornis ARFID: meer dan alleen ‘kieskeurig eten’

Als je lijdt aan ARFID, dan eet je te weinig qua hoeveelheid en/of vermijd je bepaalde etenswaren vanwege hun textuur, geur, smaak, uiterlijk of angst voor negatieve gevolgen als stikken of overgeven. ARFID staat voor ‘Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder’ en is een relatief ‘nieuwe’ en onbekende diagnose binnen de voedings- en eetstoornissen.

Het kan voorkomen bij zowel kinderen als volwassenen en is meer dan ‘kieskeurig eten’ – het is een ernstige en levensbedreigende psychische ziekte. Daarom besteden onderzoekers en therapeuten meer en meer aandacht aan ARFID. In deze lezing leer je meer over het nieuwste van het nieuwste rondom deze aandoening (lezing in het Nederlands).

Over de spreker

sandra_mulkens

Professor Sandra Mulkens is sinds haar promotie universitair docent bij de Faculty of Pyschology and Neuroscience van de Universiteit Maastricht, met als focus eetstoornissen en Body Dysmorphic Disorder. In 2018 werd zij benoemd als bijzonder hoogleraar Voedings- en eetstoornissen, met daaraan gekoppeld een leerstoel ingesteld door SeysCentra, een behandelcentrum voor kinderen met ARFID. Haar leerstoel is ondergebracht bij de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. Sandra is tevens klinisch psycholoog-psychotherapeut en naast patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs zit zij in diverse commissies en besturen gerelateerd aan eetstoornissen en cognitieve gedragstherapie.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.