03 dec
Studium Generale | Catharina Pijls Lezing 2019

Do You Really Want To Hurt Me?

Zieke kinderen ondergaan tijdens hun behandeling herhaaldelijk pijnlijke en/of angstaanjagende verrichtingen. Zorgprofessionals beschouwen deze vaak als een 'noodzakelijk kwaad', waarbij het het doel (genezing) de middelen (pijnlijke handelingen) heiligt. 'Even op de tanden bijten',  'Het is zo voorbij', 'Dit doet nu eenmaal pijn', ... zijn standaardzinnetjes waarachter we geneigd zijn om ons dan te verschuilen. Want 'zo werken we hier nu eenmaal', 'er is geen tijd om het anders te doen'... Bovendien: 'zo nu en dan wat pijn, daar word je toch groot en sterk van?’

Maar is dat echt zo? Pijnlijke en angstaanjagende zorgervaringen hebben grote gevolgen voor kwetsbare patiënten. Ze moeten daarom beschouwd worden als een teken van ondermaatse zorg. Dankzij baanbrekend werk binnen de kinder-afdeling van het Maastricht UMC+ weten we dat het anders kan. Deze lezing vertelt een hoopvol verhaal vanaf de frontlinie van de zorg.

Voorafgaand aan de lezing is er een korte prijsuitreiking.

Catharina Pijls Lezing
Deze lezing wordt gehouden ter nagedachtenis en ter ere van de Geleense apotheker Catharina Pijls (1909-1993). Zij was maatschappelijk zeer betrokken en ervan overtuigd dat voor het bevorderen van de publieke gezondheid meer nodig is dan geschoolde dokters en de beschikbaarheid van medicijnen.
De lezing wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Catharina Pijls die door haar in het leven is geroepen om aandacht te vragen voor onderwijs en onderzoek binnen de gezondheidswetenschappen en de ontwikkeling hiervan te stimuleren.

Catharina Pijls prijzen
Voorafgaand aan de lezing reikt de Stichting de tweejaarlijkse landelijke Proefschriftprijs uit. Met deze prijs wordt uitzonderlijk werk door wetenschappelijke onderzoekers op het gebied van de gezondheidswetenschappen bekroond om ze zo te stimuleren hiermee door te gaan. Piet Leroy won deze prijs in 2013.

Daarnaast is er een Aanmoedigingsprijs voor een student gezondheidswetenschappen van de Universiteit Maastricht voor een excellente afstudeerscriptie.