06 feb
UM Star Lecture in Den Bosch

Big data voor betere zorg

Big data spelen een steeds grotere rol in de geneeskunde. Zo bouwen professor Andre Dekker en zijn team een wereldwijde infrastructuur met medische data. Daaruit haalt hij met behulp van onder andere ‘machine learning’ nieuwe kennis. Dat resulteert bijvoorbeeld in algoritmen die voorspellen wat de uitkomst zal zijn van een bepaalde behandeling bij een bepaalde patiënt.

Het proces is niet eenvoudig, denk aan het privacyvraagstuk, het combineren van vaak anders ingerichte informatie, en de vele verschillende talen.  Maar de resultaten zijn het waard! Dankzij kunstmatige intelligentie worden tumoren beter gekarakteriseerd en kunnen medici overlevingskansen nauwkeuriger voorspellen. Zo kunnen arts en patiënt samen beter kiezen voor een behandeling (lezing in het Nederlands).

Over de spreker

Andre Dekker

Professor Andre Dekker is als gecertificeerd klinisch fysicus verbonden aan de MAASTRO Clinic en als universitair docent aan het Maastricht UMC+ en de Universiteit Maastricht, waar hij de leerstoel in Clinical Data Science bekleedt. Zijn onderzoek richt zich op drie hoofdthema's: de ontwikkeling van wereldwijde infrastructuren voor gegevensuitwisseling, zelflerende predicatieve modellen op basis van deze gegevens en het gebruik van predicatieve modellen om het leven van patiënten te verbeteren. De belangrijkste wetenschappelijke doorbraak is de ontwikkeling van de Personal Health Train - een infrastructuur voor ‘distributed learning’, waarvoor gegevens het ziekenhuis niet hoeven te verlaten. Dit heeft geleid tot een belangrijke vermindering van ethische en andere obstakels bij de uitwisseling van gegevens.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.