10 okt
Studium Generale | Lezing, Maand van de geschiedenis

100 jaar vrouwen in de Nederlandse politiek

De lezing 100 jaar vrouwen in de Nederlandse politiek van Monique Leyenaar gaat over de strijd om het vrouwenkiesrecht te veroveren en over de gevolgen: wat deden vrouwen met het stemrecht en met het recht om verkozen te worden? Gaan zij even vaak stemmen als mannen en op dezelfde partijen? En hoe lang duurt het voordat vrouwen substantieel vertegenwoordigd zijn in politieke functies? Eenmaal gekozen, wordt de politieke agenda dan ook anders? Ook het heden komt kort aan de orde: nu het politieke bestel van Nederland zo aan het veranderen is, bijvoorbeeld dat personen belangrijker zijn dan partijen en de media zo dominant zijn, biedt dit kansen of juist bedreigingen voor de opmars en stabilisering van vrouwen in de politiek?

Monique Leyenaar is hoogleraar Politicologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij schreef, samen met Jantine Oldersma en Kees Niemöller, het boek De Hoogste Tijd. Een eeuw vrouwenkiesrecht, Athenaeum, 2019. Eerder publiceerde zij Hare Excellentie (Prometheus, 2016) over vrouwelijke ministers in Nederland.

Deze lezing is in het kader van de Maand van de Geschiedenis met als thema Hij/Zij. In Maastricht worden in het kader hiervan in de maand oktober verder activiteiten georganiseerd door de Vereniging Literaire Activiteiten Maastricht, het Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap (afdeling Maastricht), Centre CeramiqueOp het Podium van de Sint Jan,  Meet Maastricht, de Protestantse Gemeente Maas-Heuvelland, architectuurcentrum TOPOS Maastricht en University Library Maastricht. Kijk op hun websites voor meer informatie.

Download hier de flyer!