20 mrt

Promotie Dhr. Jens H. van Dalfsen, MSc.

Promotores: prof.dr. C.R. Marcus

Trefwoorden: slaap, depressie, stress, genen, serotonine.

“Sleep and depression: genetic influences of the brain serotonergic system”

Genetisch onderzoek naar depressie vormt een van de grootste uitdagingen in de psychopathologie. Ondanks een overerfbaarheid van 30%-40% heeft onderzoek geen repliceerbare genen opgeleverd. Slaapproblematiek draagt onafhankelijk bij aan het ontstaan van depressie en dit proefschrift belicht de relevantie van deze relatie voor een van de meest onderzochte genetische variaties in depressie: het serotonine transporter gen-gelinkte polymorfisme (5-HTTLPR). De beschreven bevindingen laten zien dat 5-HTTLPR invloed heeft op zowel het risico voor slaapproblematiek als slaapgerelateerde veranderingen in depressieve symptomen en hormonale stressreactiviteit. Farmacologische verhoging van serotoninesynthese zou deze genetische variatie in de vatbaarheid voor slaapproblematiek mogelijk kunnen verminderen.