29 jan
14:00

Promotie Mw. Irena Boskovic - Double doctorate Maastricht University-University of Portsmouth

Promotores: prof.dr. H.L.G.J. Merckelbach, prof.dr. M. Jelicic, prof.dr. L. Hope, Portsmouth
Co-promotor: dr. J. Ost, Portsmouth

Trefwoorden: simulatie, symptomen, herkennen, verzonnen

"A Multi-Method Approach to the Detection of Fabricated Symptoms"

Dit proefschrift gaat over verschillende methoden voor het herkennen van verzonnen symptomen. Het opzettelijk verzinnen van symptomen voor een extern doel (bijvoorbeeld een schadevergoeding) wordt simulatie (malingering) genoemd. Simulatie heeft ernstige financiële, sociale en juridische gevolgen en daarom is het van groot belang dat er nieuwe methoden worden onderzocht en ontwikkeld om simulatie te herkennen. Boskovic heeft in dit proefschrift verschillende voorbeelden van vermoedelijk verzonnen symptomen onderzocht en heeft daarbij gekeken naar de kwaliteit van verklaringen over symptomen, reactiepatronen bij reactietijdtests en naar zelfrapportagevragenlijsten. In acht studies werd elke methode nauwkeurig beoordeeld, en de resultaten onderschrijven een aanpak waarbij verschillende methoden worden toegepast om verzonnen symptomen te herkennen.