01 okt 07 okt

Week van de Biologie

"Ik eet geen DNA", "Je gebruikt maar 10% van je hersenen" en "Muggen komen op licht af". Zomaar wat misvattingen die veel mensen hebben. Dit jaar proberen we tijdens de Week van de Biologie de vele misvattingen de wereld uit te helpen. Het evenement bestaat uit activiteiten door het hele land van openbare lessen tot symposia, publiekslezingen en excursies. De week van de Biologie wordt georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Biologie (NIBI) in samenwerking met o.a. Universiteit Maastricht.

1 oktober - 20:00
Lezing - Misvattingen: Paleontologische en biologische lariekoek ontleed

Lezing - Tiny Forests in Maastricht

2 oktober - 20:00

Maastricht heeft de primeur in Limburg om 4 Tiny Forest’s aan te leggen. Dit zijn minibosjes in wijken met minder groen en vlak bij een school gelegen, zodat het een bosje wordt waar kinderen kunnen spelen, bewoners in contact kunnen komen met de natuur en waar dieren zich thuis voelen. Het is een mooi vervolg op de in 2018 uitgebrachte stadsnatuurvisie Maastricht.

Sprekers
Gijs Ketelaars (CNME)
Tineke de Jong (IVN)

Lezing - Natuur en gezondheid

3 oktober - 20:00

Natuur en gezondheid toegespitst op de trits Hittestress, Pollen en Hooikoorts, waarbij klimaatverandering en verschuiving van plantensoorten naar het noorden (Ambrosia) worden toegelicht.

Spreker
Maurice Martens (Flora van Nederland en Pollennieuws)

Lezing - Paddestoelen

4 oktober - 20:00

Lezing over wetenschappelijk onderzoek aan Paddenstoelen in Limburg.

Spreker
Henk Henczyk (NHGL - Kring Maastricht)

Natuurhistorisch Museum Maastricht
de Bosquetplein 6
6211 KJ, Maastricht

Mini-symposium - Biologie in ontwikkeling

5 oktober - 20:00

Universiteit Maastricht timmert hard aan de weg om zijn natuurwetenschappen faculteit uit te bouwen. De biologie is hier een prominent onderdeel van. In dit mini-symposium (3 x 25 minuten), worden drie hoofdlijnen van deze nieuwe biologie uitgelegd.

• Systeembiologie
  • Biobased materials (Engels gesproken)
  • Biologie in het Maastricht Science Programme

Sprekers
Michiel Adriaens (MaCSBio, Universiteit Maastricht)
Luisa Bortesia (AMIBM, Universiteit Maastricht)
Roy Erkens (MSP, Universeit Maastricht)

Excursie - Stadsnatuur in de voetsporen van Jac. P. Thijsse

6/7 oktober - 14:00

De gids laat tijdens de wandeling zien wat er allemaal aan natuur te zien is als je gewoon door de stad wandelt en je ogen goed de kost geeft, zoals Jac. P. Thijsse dat in de vroege 20ste eeuw beschreven heeft in een van zijn Verkade Albums.

De excursie start om 14.00 uur vanaf de volière in het stadspark aan de Hubertuslaan.

Gidsen
Maurice Martens
Tineke de Jong

Escape room: Escape from the bio lab

1 t/m 5 oktober - 11:00 en 14:00

Een test lab, een gegijzelde laborant, een dealer en veel pillen. Help onze laborant door de dealer te ontmaskeren. Vind de code en stuur de gegevens van de dealer door aan de politie.

Deze activiteit geschikt is voor leerlingen met een NT/NG profile omdat er naast biologische opdrachten, ook wat opdrachten in zitten van de andere natuurwetenschappen!

Aanmelden Escape room
Escape from the lab