31 mei
10:00

Promotie Mw. Caren Butter, MSc.

Promotores: prof.dr. J. Hagedoorn, prof.dr. W. Letterie

Trefwoorden: samenwerkingsverbanden, ‘multi-party’, samenwerking

“Multi-party alliances: the more the merrier?”

Er is vaak onderzocht waarom bedrijven op zoek gaan naar partners met wie ze innovatieprojecten kunnen afronden en welke invloed dergelijke samenwerkingsverbanden hebben op bedrijfsprestaties. Waarom bedrijven een samenwerkingsverband aangaan met twee in plaats van drie of meer partners (een ‘multi-party’ samenwerkingsverband) is echter nog niet goed onderzocht. Uit dit proefschrift blijkt dat de context in hoge mate bepaalt of ‘multi-party’ samenwerkingsverbanden worden aangegaan. In sectoren waar producten bestaan uit vele kleine onderdelen die afzonderlijk beheerd kunnen worden (zoals vliegtuigen en computers), kunnen bedrijven gemakkelijker samenwerken binnen grote groepen. Bedrijven gaan ook gemakkelijker een ‘multi-party’ samenwerking aan wanneer ze al eerder ervaringen hebben opgedaan met ten minste een van de beoogde partners. Wanneer een bedrijf eenmaal een ‘multi-party’ samenwerking is aangegaan, wordt deze samenwerking vaak voortgezet. Uit ons onderzoek blijkt verder dat bedrijven binnen een samenwerkingsverband met meerdere partners nog steeds de voorkeur geven aan flexibiliteit en liever contracten afsluiten dan een joint venture aangaan. Al met al lijken ‘multi-party’ samenwerkingsverbanden niet te ontstaan omdat ze beter zijn dan samenwerkingsverbanden met twee partners, maar omdat de omstandigheden een groter samenwerkingsverband met meerdere partijen mogelijk en noodzakelijk maakt.

 

Lees ook