13 okt

Promotie Mw. Maria L. v. Engelenburg- v. Lonkhuyzen, MSc.

Promotores: prof.dr. R.A. de Bie; prof.dr. M.A. Benninga
Co-promotor: dr. E.M.J. Bols

“Pelvic Physiotherapy; in Childhood Bladder and Bowel Dysfunctions”

Trefwoorden: bekkenfysiotherapie, obstipatie, incontinentie, vragenlijst, klinimetrie, randomised controlled trial

Blaas- en darmklachten (BDK) bij kinderen komen veel voor. De klinische kenmerken van kinderen die hiermee worden verwezen door een arts uit de eerste, tweede of derde lijn naar een eerstelijns bekkenfysiotherapiepraktijk verschillen minder dan verwacht. Gecombineerde BDK worden door artsen veel minder vaak gerapporteerd dan door ouders. Motorische problemen komen vaker voor dan bekend uit de literatuur.

Daarnaast is een er gebruiksvriendelijke oudervragenlijst ontwikkeld [childhood bladder and bowel dysfunction questionnaire (CBBDQ)] met goede klinimetrische eigenschappen.

Tenslotte blijkt uit een multicenter RCT dat bekkenfysiotherapie vergeleken met standaard medische zorg een effectieve behandeloptie is voor functionele obstipatie bij kinderen van 5-16 jaar.