12 jul

Promotie Mw. drs. Lisette K.G.N. Schutte

Promotor: prof.dr. G.J. Kok
Co-promotor: dr. F.E.F. Mevissen

“Implementation strategy for the school-based sex education program Long Live Love: A Dynamic Process”

Trefwoorden: implementatie, lespakket, seksuele voorlichting

Hoe zorg je ervoor dat je programma bekend is, jongeren bereikt op school en effect heeft? Dit is de kernvraag geweest van dit proefschrift. Om de seksuele gezondheid van de jeugd in Nederland te bevorderen, is een nationale implementatiestrategie ontwikkeld en geëvalueerd, samen met docenten en GGD professionals, rondom het effectief bewezen lespakket ‘Lang Leve de Liefde’ over relaties en seksualiteit voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De focus van het proefschrift ligt op het innovatiefste onderdeel van de implementatistrategie: een online coaching website ‘Lesgevenindeliefde.nl’ om docenten te ondersteunen in het zo goed mogelijk lesgeven over relaties en seksualteit. Implementatie is een dynamisch proces: Het vraagt naast de ontwikkeling van een kwalitatief goed lespakket, ook om continue samenwerking met de doelgroep, en intermediairs, anticiperen op en interveniëren in het implementatieproces, en investering in deskundigheidsbevordering van docenten.