15 dec

Promotie Dhr.ir. Stijn M. Agten

Promotor: prof.dr. T.M. Hackeng
Co-promotor: dr. R. Koenen

“Oximation optimization and applications in cardiovascular research”

Trefwoorden:  infarcten, atherosclerotische plaques, chemokinen, behandeling

Vrijwel alle hart- of herseninfarcten zijn toe te schrijven aan de vorming van, en het uiteindelijk scheuren van  atherosclerotische plaques. Er is echter nog veel onduidelijk over het proces dat leidt tot de vorming van deze plaques. In het beginstadium ontstaat een ontstekingsreactie die bepaalde witte bloedcellen (monocyten) aantrekt naar de plaats van ontsteking. Deze monocyten worden aangetrokken door kleine eiwitten (chemokinen). Het menselijk lichaam kent meer dan 40 verschillende chemokinen die elk een eigen functie hebben. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat deze chemokinen elkaars functie kunnen versterken of verzwakken door interacties met elkaar aan te gaan. In dit proefschrift wordt aangetoond dat het beginstadium van atherosclerose zeer sterk afhankelijk is van de interactie tussen 2 van deze chemokinen (heterodimeer). Verder zijn er een zeer groot aantal nog niet bekende heterodimeren gevonden die een rol spelen in de vorming van atherosclerose.  Vervolgens is er een start gemaakt met de ontwikkeling van remmers van deze interacties om atherosclerose en andere cardiovasculaire ontstekingsreacties te kunnen behandelen en voorkomen.