09 dec

Promotie Dhr.drs. Jorrick Beckers

Promotores: prof.dr. J.  van Merrienboer; prof.dr. D. Dolmans

“With a little help from my e-portfolio; supporting students’ self directed learning in senior vocational education”

Trefwoorden: Zelfgestuurd leren, elektronische portfolio’s

Van MBO studenten wordt tegenwoordig steeds meer verwacht dat zij hun eigen leren kunnen sturen. Dit is echter niet makkelijk. Deze studenten hebben hulp nodig bij het leren van vaardigheden voor zelfsturing. Een elektronisch portfolio kan hierbij helpen, mits de docent de student voldoende coacht. Dit onderzoek laat zien dat een deel van de docent-coaching vervangen kan worden door zelf-coaching met behoud van positieve effecten op ontwikkeling van zelfsturing en motivatie. Het is daarbij wel essentieel dat de student voldoende vrij wordt gelaten om zijn eigen keuzes te maken, maar tegelijkertijd wel genoeg begeleiding krijgt.