Promotie dhr.drs. Sören E. Huwendiek

Promotores: prof.dr. D. Dolmans, prof.dr. C.P.M. van der Vleuten
Co-promotor: dr. B. de Leng

“Virtual Patients for learning of clinical reasoning"

Trefwoorden: Training van studenten geneeskunde, klinisch redeneren, virtuele patiënten, e-learning, implementatie

Klinisch redeneren wordt algemeen beschouwd als een doorslaggevend aspect van bijna alles wat artsen in de praktijk doen. Er zijn aanwijzingen dat klinisch redeneren momenteel niet goed wordt onderwezen. Zogenaamde virtuele patiënten (VP) zijn bijzonder geschikt voor het leren van klinisch redeneren. Virtuele patiënten zijn online casussen waarin de student de rol aanneemt van arts, alle beslissingen zelf dient te nemen en daarop feedback ontvangt. In dit proefschrift wordt onderzocht hoe het ontwerp en de implementatie van virtuele patiënten kan worden verbeterd om het leerproces te bevorderen, met name wat betreft klinisch redeneren. Onze resultaten bieden concreet advies over de manier waarop dat het best kan worden aangepakt en sluiten aan bij huidige theorieën en inzichten buiten het VP-onderzoek.