29 nov

Workshop Menskant in Projecten

Het werken in projecten is mensenwerk. Een project wordt uitgevoerd door mensen en is bedoeld voor mensen. De menskant in projecten bestaat uit vier onderdelen:

• De ik-kant. Het gaat hierbij om de persoonlijkheidsstructuur en de competenties van de individuele functionarissen, zoals de projectmanager, de projectcontroller en de overige projectmedewerkers. Is iemand geschikt voor de functie van projectmanager, projectcontroller en kan iemand wel in een projectteam werken?
  • De wij-kant. Dit is het projectteam. Hoe is het team samengesteld? Heb ik de juiste teamrollen (van Belbin) in mijn team? In welke teamfase (van Tuckman) bevindt het team zich en hoe moet de projectmanager in de verschillende teamfasen leiding geven?
  • De zij-kant. Hierbij gaat het om de gebruiker mee te krijgen in de verandering en om de juiste analyse van en communicatie met de stakeholders. Hoe krijg ik iemand mee in het veranderingstraject? Welke weerstanden moeten worden overwonnen?
  • De cultuur van de (project)organisatie. Heeft de organisatie wel de passende cultuur om projecten uit te voeren? Alleen als alle vier de onderdelen goed worden opgepakt, wordt een project een succes.

In deze kleinschalige verdiepingsworkshop zullen zowel theorie als praktijkvoorbeelden aan bod komen. Ook zal dieper op de organisatie-specifieke problematiek van de deelnemers worden ingegaan. De leerstof wordt actief toegepast aan de hand van een casus (mogelijk eigen casus). Het maximum aantal deelnemers is beperkt.

Deze workshop wordt georganiseerd in samenwerking met Fagro.

Datum: 29 november 2016
Tijdstip: 16.30 uur tot 21.15 uur
Locatie: Maastricht University School of Business and Economics, Tongersestraat 53, 6211 LM Maastricht
Kosten: € 195,- (geen BTW verschuldigd) inclusief maaltijd
PE-uren: 4

Deze workshop wordt gegeven door Ir. Guido H.J.M. Fröhlichs RC. Guido Fröhlichs heeft Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. Nadat hij zijn eerste ervaringen binnen projectmagement, projectcontrol en finance & control had opgedaan, heeft hij de postdoctorale opleiding tot Registercontroller gevolgd aan de Universiteit Maastricht. Hij is momenteel controller bij de afdeling Strategie & Control van Gemeente Heerlen. Voordien heeft hij als Principal Consultant bij Fagro projecten uitgevoerd bij onder andere DHL, Janshen-Hahnraths, Ankerpoort, Sabic, Universiteit Maastricht, Vodafone, ABN AMRO en Rijkswaterstaat. Guido is (co-) auteur van diverse boeken en artikelen over projectmanagement, project/portfolio control en sales control. Daarnaast geeft hij jaarlijks diverse masterclasses, workshops en gastcolleges over dit onderwerp.

Registratie is mogelijk via Tanja Kicken per e-mail: t.kicken@maastrichtuniversity.nl, of telefoon: 043 – 388 37 55.

Logo Fagro