02 feb
Lezing voor alumni in Düsseldorf

UM Star Lecture: Serviceontwerp voor innovatie: sociale robots in de gezondheidszorg (Engelse lezing)

De dienstensector bevindt zich overal om ons heen, in sectoren zoals overheid, gezondheidszorg, onderwijs, hospitality, social media en zakelijke dienstverlening. Al deze sectoren hebben te maken met de behoefte aan innovatie of maken gebruik van en creëren innovatieve elementen. Denk aan AirBnB, Pokémon Go, de supercomputer Watson van IBM en allerlei quantified-self toepassingen.

Traditioneel is academisch onderzoek gericht op een leverancier (bijvoorbeeld een dokter) en een klant (bijvoorbeeld een patiënt). Maar nu realiseren we ons dat diensten over het algemeen worden ervaren in een complex dienstensysteem dat bestaat uit samenstellingen van mensen, technologie en organisaties. Diensten worden ook meer en meer ontwikkeld in co-creatie met verschillende stakeholders zodat ze voldoen aan hun behoeften en wensen.

In deze interactieve Star Lecture zal Odekerken uiteenzetten hoe de Service Science Factory in interdisciplinaire teams co-creëert met verschillende stakeholders. Ze zal ook spreken over recente studies naar de introductie van een sociale robot in een gezondheidszorgomgeving en hoe deze robot van invloed is op het zorgnetwerk van de oudere.

Gaby Odekerken

Prof. Dr. Gaby Odekerken-Schröder is hoogleraar Customer-Centric Service Science bij Maastricht University. Ze accepteerde onlangs de functie als hoofd van het Department of Marketing & Supply Chain Management, een ambitieuze en energieke groep onderzoekers en sprekers die de hoogste kwaliteit nastreven bij alles wat ze ondernemen. Van 2010 tot 2015 was Gaby Odekerken wetenschappelijk directeur en medeoprichter van de Service Science Factory (SSF) van Maastricht University. Dit is de plek waar de academische wereld en het bedrijfsleven elkaar ontmoeten om innovatieve diensten te ontwikkelen (www.servicesciencefactory.com). Sinds 2010 heeft SSF zijn toegevoegde waarde aangetoond voor de academische gemeenschap en het bedrijfsleven.

Haar belangrijkste onderzoeksinteressen zijn innovatie op het gebied van diensten (in de gezondheidszorg), klachtenafhandeling en klantloyaliteit. Haar werk is veelvuldig gepubliceerd in toonaangevende internationale academische tijdschriften. Haar passie is het ontwikkelen van innovatieve cursussen, voor bachelor-, master-, PhD- en executivestudents, waarin ze samenwerkingen met het bedrijfsleven integreert.

Momenteel is zij consortiumlid van het prestigieuze Marie Curie ITN Service Design for Innovation (SDIN) waarin negen beginnende onderzoekers werken aan de integratie van deze twee groeiende onderzoeksgebieden. Haar Star Lecture is gebaseerd op het meest recente onderzoek in dit consortium.

Klik hier voor een volledig overzicht van de UM Star Lectures