04 mrt

• prof.dr. L. v. Loon

Co-promotor:

• dr. S.J.R. Meex

De diagnose acuut myocardinfarct is verbeterd door een hoog-sensitieve meetmethode voor een hartspecifiek eiwit (troponine T of I) in bloed. Hierdoor is het zelfs mogelijk om in gezonde individuen troponine te meten. Een nadeel is dat verhoogd troponine ook kan worden waargenomen bij personen die geen infarct hebben. Dit proefschrift beschrijft dat troponine T een dag-nacht ritme vertoont in klinisch stabiele individuen met een verhoogd troponine. Deze schommelingen zijn van dusdanige orde dat ze de afkapwaarde voor een infarct overtreffen. Ook al is de gemiddelde klinische relevantie hiervoor beperkt, het dag-nacht ritme kan een mogelijke verklaring zijn voor individuele patiënten waarbij de klachten niet overeenkomen met de troponine T concentraties gemeten in de tijd. In het geval van troponine I is er geen dag-nacht ritme. In gezonde individuen blijkt troponine voorspellend voor mortaliteit. Hierbij is er een trend voor een betere voorspellende waarde van troponine T ten opzichte van troponine I. In het geval van duursport lijkt het erop dat er een verschil is in troponine vrijzetting in het bloed in het geval van een myocard infarct en bij het beoefenen van duursport.

Trefwoorden:

Troponine, hartinfarct, dag-nacht ritme, voorspellen, duursport