03 mrt

• dr. M. Ausems;
  • dr. M. Nieuwenhuijze

Trefwoorden:

maternale distress, zwangere vrouwen, interventie

Per jaar hebben 1 op de 4/5 zwangere vrouwen (ongeveer 35.000 in totaal) last van psychische en emotionele klachten tijdens de zwangerschap (maternale distress). Dit leidt tot meer kans op angst voor de bevalling, een postnatale depressie of ernstige langdurige psychische klachten. Bij het kind kan een laag geboortegewicht ontstaan en ontwikkelings- en gedragsproblemen op latere leeftijd. Ter preventie en vermindering van maternale distress is de interventie WazzUp Mama ontwikkeld; een op-maat website met praktische tips waar zwangere vrouwen kunnen onderzoeken of ze goed in hun vel zitten en welke factoren ze uit balans brengen. Naast de site biedt de interventie ook instructies voor verloskundigen om de juiste ondersteuning te bieden tijdens de zwangerschap. Het proefschrift laat zien dat vrouwen die WazzUp Mama als interventie kregen emotioneel veel beter in hun vel zaten dan vrouwen die het niet gebruikten.
Het promotieonderzoek is uitgevoerd bij het lectoraat Midwifery Science van Zuyd Hogeschool.