Gijs van Dijck (G.)

Gijs past kunstmatige intelligentie en empirische methoden toe om het recht beter te begrijpen, toe te passen, te interpreteren en te evalueren, in het bijzonder het aansprakelijkheids-, contract- en technologierecht. Hij gelooft dat kennis en begrip van zowel technologie als het recht essentieel is voor een verantwoorde toepassing van technologie en om technologie op de juiste manier te reguleren.

Gijs heeft onderwijs gegeven over onrechtmatige daad, contractenrecht, goederen- en faillissementsrecht, recht en technologie, empirisch-juridisch onderzoek en computationeel-juridisch onderzoek. Gijs heeft gepubliceerd in nationale en internationale tijdschriften, waaronder het Journal of Empirical Legal Studies en het Oxford Journal of Legal Studies. Hij was spreker op verschillende conferenties, waaronder die van Oxford, Harvard, Yale, Duke en Cornell. Hij was gastonderzoeker aan Stanford University.

Gijs is hoogleraar privaatrecht en leidt het Maastricht Law and Tech Lab, een interdisciplinaire groep van juridische onderzoekers en computerwetenschappers die datagestuurde analyses toepassen op en daar vanuit juridisch perspectief op reflecteren. Daarnaast is hij Principal Investigator bij het Brigthlands Institute for Smart Society (BISS) en onderzoeker bij het Maastricht European Private Law Institute (M-EPLI).