06 feb
UM Star Lecture in Den Haag

De geheimen van het universum ontrafeld

In 2015 namen onderzoekers een zwaartekrachtgolf waar als gevolg van een fusie van twee zwarte gaten. Deze spectaculaire ontdekking vormde het begin van nieuwe manieren om ons universum te ontdekken. Zo biedt de Einstein Telescoop een gloednieuwe wijze om zwaartekrachtgolven te observeren, waardoor we diep in de kosmos kunnen kijken - theoretisch zelfs tot aan de oerknal.

We zijn vereerd om te melden dat een miniversie van de Einstein Telescoop, genaamd ETpathfinder, wordt gehuisvest bij de Universiteit Maastricht. Deze unieke faciliteit helpt om de Euregio optimaal te positioneren als mogelijke kandidaat voor de daadwerkelijke Einstein Telescoop, en om meer geheimen van het universum te ontdekken (lezing in het Engels). - Let op: aanmelden is niet meer mogelijk.

Over de spreker

stefan_hild

Stefan Hild is professor of Experimental Physics en professor of Gravitational Research bij de Faculty of Science and Engineering van de Univeristeit Maastricht. Eerder was hij werkzaam bij het Max Planck Institute for Gravitational Physics (Albert Einstein Institute), de universiteit van Birmingham en de universiteit van Glasgow. Hij is leider van het project rond de ETpathfinder en heeft veel bijgedragen aan ideeën en ontwerpen voor de Einstein Telescoop. Professor Hild is de laatste 20 jaar actief geweest binnen onderzoek naar zwaartekrachtgolven en maakt deel uit van het internationale team dat zwaartekrachtgolven door een fusie van twee zwarte gaten ontdekte in 2015.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.