Young European Research Universities (YERUN)

Als een van de beste jonge universiteiten ter wereld is de UM een van de oprichters van het Young European Research Universities Network (YERUN). Het netwerk faciliteert samenwerking op het gebied van onderzoek, onderwijs en dienstverlening aan de samenleving. De leden van YERUN delen een aantal waarden, waaronder een focus op onderzoek met een grote impact, nadruk op de employability van afgestudeerden en de kwaliteit van het onderwijs, en een streven naar internationalisering. YERUN biedt ook awards voor onderzoeksmobiliteit voor grensoverschrijdend onderzoek en onderzoeksworkshops - gezamenlijke conferenties voor de uitwisseling van kennis en ideeën.

Over YERUN
  YERUN-leden
  Voordelen van het YERUN-lidmaatschap
  YERUN Strategic Programme

Voordelen van het YERUN-lidmaatschap

Onderzoekers

• YERUN researcher mobility awards (voor onderzoekers aan het begin van hun loopbaan) – een financiële bijdrage van 1000 euro voor onderzoeksmobiliteit bij een YERUN-universiteit.

Studenten

• YERUN Summer School - Elke YERUN-universiteit kan een aantal studenten voordragen om deel te nemen aan een YERUN Summer School. De thema's van de zomercursussen variëren. In de toekomst komt er wellicht ook een Summer School voor medewerkers.

Onderzoekers en ondersteunend personeel

• YERUN staff days - YERUN organiseert twee keer per jaar een personeelsdag over een specifiek onderwerp. Op de personeelsdagen komen deskundigen (onderzoekers en niet-wetenschappelijk personeel) van de verschillende partneruniversiteiten samen om kennis uit te wisselen en gezamenlijke projecten te ontwikkelen.
  • YERUN Open Science Awards - een geldprijs voor onderzoekers en ondersteunend personeel (individueel of team) om het Open Science-initiatief verder te ontwikkelen.
  • Gezamenlijke YERUN-projecten (zoals het YERUN LINK EDU-RES-project op het gebied van de gezamenlijke YERUN PhD-programma’s) over voor de partners relevante onderwerpen.

Ondersteunend personeel

YERUN ad hoc-werkgroepen op diverse beleidsterreinen (o.a. Open Science, EU-beleid, ontwikkeling van academische loopbanen)

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en ontwikkelingen?
Abonneer je dan op de YERUN Nieuwsbrief.

YERUN Strategic Programme

Het Young European Research Universities Network presenteert een nieuwe strategie voor 2021-2025. Met dit toekomstgerichte document heeft YERUN een solide en inspirerende strategie in handen, die richting zal geven aan de activiteiten van het netwerk in de komende vijf jaar. Deze strategie is erop gericht de groei van het netwerk te versterken op de volgende aandachtsgebieden:

• Talentontwikkeling
  • Open cultuur van topprestaties
  • Verantwoordelijke en betrokken universiteiten

Download het YERUN Strategic Programme.

Nieuws

• De Algemene Vergadering van YERUN besprak dit jaar de voortgang van projecten, het onderzoeksplatform voor samenwerking en de 10e verjaardag van het netwerk van jonge Europese onderzoeksuniversiteiten.

• Vanaf vandaag kun je meedingen naar de YERUN Open Science Awards 2023. Het Young European Research Universities Network nodigt onderzoekers en medewerkers van de aangesloten universiteiten van harte uit om hun inzending in te dienen.

• De Universiteit Maastricht (UM) is een warm voorstander van Open Science en doet er veel aan om transparantie, toegankelijkheid en samenwerking te bevorderen. Zowel in onderzoek als onderwijs. Dennie Hebels, UM's Open Science Officer, legt uit waarom de Open Science beweging zo belangrijk is en wat...

More news items