Vier UM-onderzoekers ontvangen YERUN-beurs voor periode in het buitenland

Vier UM-onderzoekers ontvangen een Research Mobility Award van YERUN, het Young European Research Universities network. Het is voor het eerst dat deze beurs wordt uitgereikt en het doel is onderzoeksamenwerkingen te stimuleren binnen het YERUN-netwerk, waar ook de Universiteit Maastricht lid van is. De beurs stelt onderzoekers in de gelegenheid om één of twee weken onderzoek te doen aan een YERUN-universiteit in het buitenland.

Femke Kools

Uit de 142 aanvragen van onderzoekers zijn 26 kandidaten geselecteerd voor de beurs, gebaseerd op de kwaliteit van hun onderzoeksvoorstel en hun concrete ideeën voor samenwerking en publicaties in de toekomst.

• Kay Deckers is een postdoc onderzoeker op het gebied van dementiepreventie en epidemiologie en hij gaat naar de University of Eastern Finland.
  • Promovendus Dean Paes gaat naar de University Pompeu Fabra in Spanje voor zijn onderzoek naar de ziekte van Alzheimer.
  • Jeroen Habets werkt voor zijn promotieonderzoek aan het verbeteren van Deep Brain Stimulation bij de ziekte van Parkinson. Hij zal de University of Bremen in Duitsland bezoeken.
  • Samaneh Ghazanfari leidt de groep ‘Biohybrids and Medical Textiles’ van het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM) op de Brightlands Chemelot Campus en zij gaat naar de Linköpings University in Zweden.

Momenteel zijn achttien universiteiten aangesloten bij YERUN. Voor meer informatie: ga naar de YERUN-website