Studenten coachen scholieren

Genoeg middelbare scholieren in Maastricht kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken bij het maken van huiswerk en het leren leren. Gelukkig zijn er genoeg studenten die hier graag bij helpen. In het project ‘Match voor een mooiere toekomst’ begeleiden studenten van de UM leerlingen met hun huiswerk, stimuleren ze hen om groots te dromen en hard te werken om die dromen te realiseren.

Voor Femke Perdijk, student International Business en lid van studentenvereniging Tragos, was het vanzelfsprekend dat ze op de middelbare school huiswerkbegeleiding kreeg. Maar dat is het lang niet voor iedereen. Met het project ‘Match voor een mooiere toekomst’ richt Match zich op het verbeteren van leerprestaties, maar ook op het vergroten van zelfvertrouwen, zelfredzaamheid, zingeving, inspiratie en motivatie. Femke hoorde via haar studentenvereniging van het project en meldde zich aan. “Ik wilde naast mijn studie iets doen waar ik zelf van kan leren en waarmee ik iets voor anderen kan betekenen.”

huiswerkbegeleiding
De deelnemende studenten bij de BBQ ter afsluiting van dit jaar
Meyke Houben

Tijdens de tweewekelijks bijeenkomsten merkte Femke dat haar pupil weinig moeite deed om zijn huiswerk te maken. “Ik kon hem dat niet echt kwalijk nemen, want zijn thuissituatie was lastig. Ik heb geprobeerd hem te motiveren door samen te kijken waar zijn interesses lagen en wat hij na school zou willen doen. Toen hij dat eenmaal wist, ging het al iets beter. Ik hoop dat hij  erin slaagt om de vervolgopleiding te gaan doen.”

Naast Femke hebben nog ongeveer 20 medestudenten zich opgegeven voor het project ‘Match voor een mooiere toekomst’. Ook Joris van Wel, student belastingrecht en bestuurslid van Circumflex, had twee leerlingen onder zijn hoede. “Ik vond het een uitdagende en interessante ervaring. De stof die de leerlingen behandelden was anders dan ik gewend was, maar wiskunde kon ik hen wel uitleggen. Het waren bovendien twee blije gasten, met wie ik het goed kon vinden. We hadden leuke gesprekken, onder meer over de mogelijkheden van de bitcoin. Maar ook over de toekomst. Ik vind het belangrijk om hun interesse aan te wakkeren.”

Workshop

Voordat ze begonnen met het geven van huiswerkbegeleiding en coaching, kregen de studenten een workshop. Daarin kwamen thema’s aan bod als: hoe leer je een leerling om te leren, wat zijn de meest effectieve leerstijlen, hoe begeleid je in interesse- en talentontwikkeling en hoe prikkel en inspireer je. Vooral dat laatste probeerde Tom van Mierlo, student aan het University College en lid van Saurus, in praktijk te brengen. “Ik heb met mijn leerlingen veel gepraat, ook over persoonlijke zaken. Ik wilde hen laten zien dat school leuk kan zijn. Door ook zaken buiten de reguliere stof te behandelen, hoop ik hen enthousiast te maken.”

Alle drie de studenten noemen het project een eyeopener. Ze realiseren zich dat een stimulerende thuisomgeving en de mogelijkheid om verder te studeren, niet voor iedereen vanzelfsprekend is. “Eigenlijk zou elke student dit een half jaar moeten doen”, meent Femke. “Ik heb er zelf veel van geleerd, vooral wat betreft pedagogische vaardigheden”, vult Tom aan. Joris is het daarmee eens, maar hij heeft nog een ander punt: “Studenten staan, zeker als lid van een vereniging, vaak in een kwaad daglicht, terwijl ze zich veelvuldig vrijwillig inzetten voor maatschappelijke projecten. Aan dit project bijvoorbeeld hebben studenten van alle grote verenigingen – Circumflex, Tragos, Koko en Saurus - meegewerkt. Dat mag ook wel eens belicht worden.”

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Frans Verhey, hoogleraar Ouderenpsychiatrie en Neuropsychiatrie is trots op wat er met het Alzheimer Centrum Limburg is bereikt en op het team dat werkt vanuit één visie: mensen met Alzheimer perspectief op kwaliteit van leven bieden. “Te vaak wordt Alzheimer gezien als een afschuwelijke, dodelijke...

• Vanuit een kleine kamer in een quarantainehotel in Nieuw-Zeeland laat UM-alumna Moniek Mestrom haar licht schijnen over het belang van spoedeisende geneeskunde en haar ervaringen als scheepsdokter. Ze voelde zich nog nooit zo vrij als tijdens expedities naar Antarctica en Groenland.