Mensen verbinden via voetbal

Dit verhaal begint in 2016, als Aaron Martin nog International Business studeert in Maastricht. Economie, maar vooral ook internationale politiek, vindt hij machtig interessant. Aaron verbaast zich over het toenemende anti-Europese sentiment in die tijd. Samen met onder anderen Benedikt Kau (University College Maastricht), oprichter van het platform WhyEurope, wil hij een positief tegengeluid laten horen. Ze willen dat mensen op een toegankelijke manier kunnen tonen dat zij trots zijn op Europa. En waarmee kan dat beter dan met een Europees voetbalshirt?

Aaron Martin

Bijdragen aan een positiever Europees sentiment

Aaron: ‘‘Tot onze verbazing bestond zo’n shirt nog niet, dus gingen we aan de slag. In de eerste periode hebben we via crowdfunding zo’n 700 shirts verkocht! Mijn moeder en broer hielpen mee om alle bestellingen in te pakken. Mooi dat we met dit initiatief op microniveau hebben kunnen bijdragen aan een positiever Europees sentiment.’’ Inmiddels is Aaron niet meer betrokken bij de verkoop van de shirts; hij werkt als consultant in München. Draagt hij ‘zijn’ voetbalshirt nog weleens? ‘‘Ik draag het graag naar de gym of als ik ga voetballen. En het blijft leuk om vrienden - en soms zelfs onbekenden - ermee te zien!’’

Ga voor meer informatie naar www.whyeurope.org.
Fotografie: Michel Saive.

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Het komt niet vaak voor, maar Jiaru Zheng, 2e jaars Bachelorstudente Digital Society, is het gelukt. Haar eerste paper over het popmuziekalbum 3811 van Tan Weiwei, werd meteen een wetenschappelijke publicatie. In dit album breekt de zangeres Tan Weiwei een lans voor de positie van vrouwen in China.

• Met het project ‘About not being an Einstein’, mogelijk gemaakt door een beurs van het Diversity & Inclusivity Office, wil Anke Smeenk binnen de Universiteit Maastricht zorgen voor meer (h)erkenning van hoogbegaafdheid.