Blog van de decaan aflevering 9 - de facultaire innovatieprijs: een nieuwe traditie

door: in Rechtsgeleerdheid
University Maastricht_Annual Faculty of Law outing 2018

Tijdens het facultair uitstapje werd de nieuwe Facultaire innovatieprijs uitgereikt. Daarmee wordt een nieuwe traditie in het leven geroepen.

Onze faculteit kent twee tradities die inmiddels allebei 35 jaar oud zijn. Die tradities brengen op twee momenten per jaar de staf van de hele faculteit bij elkaar. Men moet aan andere juridische faculteiten gewerkt hebben om te weten hoe bijzonder dat is. Het past bij het gevoel één faculteit te zijn en niet enkel een verzameling van capaciteitsgroepen en afdelingen. Eén traditie is de facultaire kerstbijeenkomst (ik kan alvast verklappen dat die dit jaar op 19 december op een bijzondere locatie plaats vindt). De andere traditie is het facultair uitstapje: een middag en avond op een locatie buiten Maastricht. Twee weken geleden bracht dit 130 collega’s samen op Sint Gerlach rondom een motivational speech van Arie van der Lugt, workshops, een fantastische quiz onder leiding van Marcel Schaper en Mark Kawakami, een BBQ en disco.

De groepfoto is inmiddels te bewonderen aan de muur van de eerste verdieping nabij het koffieapparaat.

University Maastricht_Annual Faculty of Law outing 2018
Faculteit der Rechtsgeleerdheid groepsfoto 2018

Tijdens het facultair uitstapje werd een nieuwe traditie in het leven geroepen: de facultaire innovatieprijs. Zoals ik al aankondigde tijdens de kerstbijeenkomst van afgelopen december vervangt die de wp- en obp-prijzen zoals die van oudsher werden uitgereikt. Dit jaar waren er gelijk twee winnaars: het team Vitality of Law en het team IPAid.

The Faculty of Law Innovation Prize 2018
Team IPAid

Zij kregen samen de schitterende en handzame wisselbeker uitgereikt. De veel belangrijker beloning bestaat er echter in dat het idee wordt uitgevoerd.

Voor Vitality of Law (team Pauline Arends, Anouk Heuts en Stephan Rammeloo) is dat een pakket aan dingen die staf en studenten helpen om nog meer te bewegen. Zo wordt onder andere een kamer ingericht waar tegelijkertijd gewerkt en gefietst kan worden. Ook gaan we kijken of een app kan worden ontwikkeld voor een beweegcompetitie van onze staf en studenten: wie zet elke week de meeste stappen? Dat nodigt misschien ook uit tot meer wandelend vergaderen.

IPAid (Carolina de Anunciação Moreira, Camille Beckmann en Ana Ramalho) beoogt juridische dienstverlening aan kunstenaars. Dat past prachtig bij het streven van de faculteit om maatschappelijk actief te zijn in de regio.

Bij de jury was er ook grote waardering voor de andere inzendingen. Zij wonnen weliswaar geen prijs, maar voor een aantal van hen geldt dat ze het zeker verdienen om langs andere weg te worden verwezenlijkt. We wachten af wie de wisselbeker volgend jaar zal winnen.

Meer blogs op Law Blogs Maastricht
Labels:
  • J.M. Smits

Prof. mr. Jan Smits (1967) is hoogleraar Privaatrecht aan de Universiteit Maastricht en Decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Jan Smits publiceert, doceert en begeleidt studenten op de terreinen van (Nederlands, Europees en vergelijkend) privaatrecht, rechtsvergelijking, rechtstheorie en ‘law and…’-benaderingen.

Meer artikelen van J.M. Smits