Blog van de decaan aflevering 14: vier winnaars van de student-prijzen en een nieuwe eredoctor namens onze faculteit

door: in Rechtsgeleerdheid
Blog Jan Smits episode 14

Afgelopen vrijdag vierde de universiteit haar 43ste verjaardag. Dat was voor universiteit en faculteit een prachtige en feestelijke bijeenkomst. Niet alleen werden prijzen uitgereikt voor de beste juridische scripties, ook kreeg Michael Ignatieff een eredoctoraat uit handen van Prof. Monica Claes.

Afgelopen week vierde de universiteit haar 43ste verjaardag. Dat gebeurde met een aantal indrukwekkende ceremonies. Zo vond op vrijdagochtend de uitreiking van de SWUM Studentenprijzen plaats voor de beste bachelor-scripties die in 2018 werden geschreven. Voor onze faculteit waren dat Elden van Delft (Rechtsgeleerdheid), Kilian Hussmann (European Law School) en Liza Peters (Fiscaal recht). Zij kregen, in aanwezigheid van hun familie, een certificaat uit handen van de Rector.

Blog episode 14_foto scriptie
De uitreiking van de SWUM Studentenprijzen voor de beste bachelor-scripties die in 2018 werden geschreven

Het is fantastisch dat studenten op deze manier waardering krijgen voor hun wetenschappelijk werk. ’s Middags in de Sint Janskerk werd ook de prijs voor de beste masterscriptie uitgereikt. De jurist die in de prijzen viel was Marika Madfors met een scriptie over ‘The Role of Law in Preventing the Risks of Superintelligence.’ Marika schreef haar scriptie in de master Forensics, Criminology and Law. Niemand weet precies hoe toekomstige ‘superintelligentie’ er uit zal zien, maar Marika laat overtuigend zien dat deze vorm van kunstmatige intelligentie een groot risico kan vormen en dat alleen een juridische oplossing niet zal helpen om dat risico te beperken.

Tijdens de viering in de Sint Janskerk werden, na een mooie lezing van Minister Sigrid Kaag, eredoctoraten uitgereikt aan Amitav Ghosh (op voordracht van FASOS) en aan Michael Ignatieff (op voordracht van onze faculteit). Ignatieff is uiteraard niet alleen een alom bekend wetenschapper en intellectueel, als president en rector van de Central European University in Boedapest stelt hij zich teweer tegen populisme en aanvallen op de wetenschappelijke vrijheid. Hoewel van huis uit historicus, beweegt zijn werk zich sterk op het terrein van het recht. In zijn meest recente boek ‘Gewone deugden’ stelt hij bijvoorbeeld de vraag wat overblijft van de universaliteit van mensenrechten in een globaliserende samenleving en of samenhang tussen burgers niet eerder in de ‘gewone deugden’ moet worden gezocht.

Blog Jan Smits episode 14
Lezing door Michael Ignatieff over 'The Ordinary Virtues'

In de inspirerende lezing die hij op donderdagmiddag in de Statenzaal hield, besprak hij twee van die deugden: vertrouwen en tolerantie. Na de uitreiking van het eredoctoraat door erepromotor Prof. Monica Claes sprak Ignatieff vooral over hoe een universiteit alleen kan functioneren binnen een rechtsstaat. De mooie motivering van het eredoctoraat door Monica is hier te vinden.

Blog Jan Smits episode 14 foto 3

De faculteit is trots op deze nieuwe eredoctor en influencer avant la lettre. Michael Ignatieff is de negende eredoctor die op voordracht van onze faculteit wordt geëerd. Doorgaans vindt de uitreiking plaats in het jaar waarin de faculteit haar lustrum viert. Daarvoor zijn in de loop van de afgelopen 37 jaar verschillende jaren aangehouden. Het eerste eredoctoraat op voordracht van de faculteit werd in 1989 toegekend aan ds. Beyers Naudé, vijf jaar nadat de faculteit officieel zelfstandig was geworden. Al twee jaar later (in 1991) volgde een eredoctoraat voor Tim Koopmans. Dat was tien jaar nadat de eerste juristen waren aangesteld om de nieuwe opleiding voor te bereiden (de eerste studenten kwamen in september 1982). Sindsdien wordt 1981 als het stichtingsjaar aangehouden (met een opvallend interval tussen 1996 en 2006, toen door onze faculteit geen enkele voordracht is gedaan).

In de afgelopen jaren zijn ruimhartiger eredoctoraten toegekend, wat verklaart waarom wij voor dit jaar een nieuwe eredoctor mochten voorstellen. Toevallig past dat prachtig bij het allereerste eredoctoraat want 2019 is 35 jaar na de oprichting van de faculteit. Vanaf nu is 1981 weer bepalend, wat betekent dat de faculteit in 2021 weer een voordracht mag doen bij ons veertigjarig bestaan. Dat laatste gaat sowieso reden zijn voor feestelijkheden, waarbij we niet alleen onze studenten en staf, maar ook alumni zullen betrekken.

Meer blogs op Law Blog Maastricht
Labels: