Blog van de decaan aflevering 6: Creative Community Law@UM

door: in Rechtsgeleerdheid
FB_foto_feb_2018_MLR

Op 14 maart stemde de Faculteitsraad in met onze nieuwe facultaire strategie ‘Creative Community Law@UM.’ Ook bij de uitvoering van die strategie wil het Faculteitsbestuur de facultaire gemeenschap zoveel mogelijk betrekken.

Tot nu toe schreef ik in deze blog nog niet over het belangrijkste thema waar ik me als decaan in mijn eerste honderd dagen mee bezig hield: de facultaire strategie. Het is geen geheim dat de rol van de jurist en van juridische dienstverlening in de afgelopen jaren fors is veranderd. Dat moet iets betekenen voor de inhoud van ons curriculum. Bovendien is er geen gebrek aan thema’s die ook in onze faculteit hoog op de agenda staan (zoals vaardigheden, werkdruk en huisvesting) en was het oude strategiedocument van de faculteit alweer enige tijd verlopen. Ook bevestigden mijn bezoeken op veel plekken in de faculteit dat er behoefte is aan richting: welke kant gaan we op, en hoe?

Na een uitgebreide consultatie van alle groepen in de faculteit, en diverse tussendocumenten, heeft de Faculteitsraad op 14 maart ingestemd met het nieuwe strategiedocument. Het Faculteitsbestuur is daar bijzonder blij om. Belangrijk is om te benadrukken dat het FB zoveel mogelijk collega’s en studenten bij de totstandkoming van dit document heeft willen betrekken om het programma vooral ook van de faculteit zélf te laten zijn. Dit is niet het programma van het FB, maar van ons allemaal.

FB_foto_feb_2018_MLR
Het Faculteitsbestuur

Dit is niet de plaats om de hoofdlijnen van de nieuwe strategie uiteen te zetten. Die zijn te vinden in het document zelf en zijn eerder uitgebreid besproken. Creative Community Law@UM gaat uit van vier kernwaarden (gemeenschap, innovatie, inclusiviteit en lerende omgeving) die leidend zijn bij alles wat wij doen op het terrein van onderwijs, onderzoek en bestuur. Wie het programma leest, ziet dat dit tot van alles leidt. Veel dingen die we doen zijn al in lijn met deze kernwaarden, maar voor een aantal andere dingen is dat minder het geval. De tekst stelt veel in het vooruitzicht op het terrein van vernieuwing van onderwijs, onderzoek, alumni en bedrijfsvoering. Maar, zoals het beroemde citaat luidt: strategie zonder uitvoering is hallucinatie. Uitvoering is dus de volgende stap. Daarbij gaat het FB zelf aan de slag met de prioriteiten van personeelsbeleid en onderwijsvernieuwing. Voor andere thema’s worden implementatieadviesgroepen in het leven geroepen. Om zoveel mogelijk collega’s en studenten mee te laten doen, vindt hiertoe een open inschrijving plaats. Inschrijving kan via deze website. Het FB verheugt zich bijzonder op de vele ideeën die uit deze groepen gaan voortkomen.

Ten slotte: het strategisch programma wordt aangeboden aan de facultaire gemeenschap tijdens een borrel op woensdag 18 april vanaf 15.30. Locatie: common room.​

Meer op Law Blogs Maastricht
Labels:
  • J.M. Smits

Prof. mr. Jan Smits (1967) is hoogleraar Privaatrecht aan de Universiteit Maastricht en Decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Jan Smits publiceert, doceert en begeleidt studenten op de terreinen van (Nederlands, Europees en vergelijkend) privaatrecht, rechtsvergelijking, rechtstheorie en ‘law and…’-benaderingen.

Meer artikelen van J.M. Smits