Workshop Het plan van aanpak en projectbeheersing (i.s.m. Fagro)

Het plan van aanpak is een van de belangrijkste documenten in een project. In het plan van aanpak worden de afspraken tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer vastgelegd. Het bestaat uit twee delen, namelijk de opdrachtformulering en het beheersplan met de 10 beheersaspecten (scope, informatie & communicatie, kwaliteit, capaciteit, tijd, sociale dynamiek, organisatie, stakeholders, risico’s en budget).

De opdracht formulering heeft als onderdelen:

• de probleemstelling
  • de doelstelling (wat wil je bereiken, de outcome)
  • het resultaat van het totale project (wat is er af als het af is, de output)
  • de fasering met een globale tijdslijn en de resultaten per projectfase
  • de afbakening
  • de interfaces met andere projecten
  • de business case. Een business case is een zakelijke overweging om een project (investering) wel of niet te doen.

Tijdens de workshop komen alle deze zaken (zowel de onderdelen van de opdrachtformulering als de 10 beheersaspecten) uitgebreid aan bod. Bij de beheersaspecten wordt bijvoorbeeld ingegaan op de methoden en technieken, die worden gebruikt bij de beheersing van projecten (project control). Bovendien wordt ingegaan op het proces van het opstellen van het plan van aanpak, de organisatie eromheen en de voortgangsrapportage, waarmee de projectmanager zich verantwoordt richting de opdrachtgever.

In deze kleinschalige verdiepingsworkshop zullen zowel theorie als praktijkvoorbeelden aan bod komen. Ook zal dieper op de organisatie-specifieke problematiek van de deelnemers worden ingegaan. De leerstof wordt actief toegepast aan de hand van een casus (mogelijk eigen casus). Het maximum aantal deelnemers is beperkt tot 15. De workshop wordt georganiseerd in samenwerking met Fagro.

Datum: 7 juni 2016
Tijdstip: De workshop begint om 16.30 uur (ontvangst om 16.15 uur) en duurt tot 21.15 uur
Locatie: Maastricht University School of Business and Economics, Tongersestraat 53, 6211 LM Maastricht
Kosten: € 195,- (inclusief maaltijd)
PE-uren: 4

Deze workshop wordt gegeven door Ir. Guido H.J.M. Fröhlichs RC. Guido Fröhlichs heeft Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. Nadat hij zijn eerste ervaringen binnen projectmagement, projectcontrol en finance & control had opgedaan, heeft hij de postdoctorale opleiding tot Registercontroller gevolgd aan de Universiteit Maastricht. Hij is momenteel controller bij de afdeling Strategie & Control van Gemeente Heerlen. Voordien heeft hij als Principal Consultant bij Fagro projecten uitgevoerd bij onder andere DHL, Janshen-Hahnraths, Ankerpoort, Sabic, Universiteit Maastricht, Vodafone, ABN AMRO en Rijkswaterstaat. Guido is (co-) auteur van diverse boeken en artikelen over projectmanagement, project/portfolio control en sales control. Daarnaast geeft hij jaarlijks diverse masterclasses, workshops en gastcolleges over dit onderwerp.