Workshop Financiële Aspecten Rondom Projecten (i.s.m. Fagro)

Er zijn diverse financiële onderwerpen die een rol spelen bij projectmanagement & control. Hierbij gaat het om de projectbegroting, het financieel beoordelen van projecten, projectbudget en cost control, de business case en de Earned Value Analyse.

Projectbegroting
De opdrachtgever wil voor de go/no-gobeslissing naar de volgende projectfase weten wat het kost om door te gaan met het project tot en met de uitvoering ervan. Met andere woorden: wat kost de ontwikkeling en hoeveel kosten het (detail)ontwerp, de uitvoering, de bouw? Hiervoor wordt op het einde van iedere projectfase een begroting gemaakt. Een methode die hierbij wordt gebruikt is de SSK methode (Standaard Systematiek voor Kostenramingen).

Financiële projectbeoordeling
Hiervoor is het noodzakelijk niet alleen de projectkosten inzichtelijk te hebben, maar ook de kosten tijdens gebruik (levensduurkosten), zodat inzicht ontstaat in de total cost of ownership. Verder moet ook de opbrengsten die door het project worden gegenereerd helder zijn. Voor het beoordelen van een project worden de kosten en opbrengsten omgerekend naar uitgaande en inkomende kasstromen. Methoden om projecten te beoordelen zijn bijvoorbeeld de terugverdientijd, de netto contante waarde en de economic value added. Ook is er een relatie tussen het beoordelen van een project en de manier van belonen van het management.

Business case
De business case is het sluitstuk op het plan van aanpak. Het beschrijft de strategische relevantie en onderbouwing van een project (waarom moet dit project worden uitgevoerd?) en gaat in op de financiële beoordeling, een beoordeling van de risico’s in relatie tot de tijdsduur, om daarna te bepalen of een project wordt toegevoegd aan het projectportfolio.

Projectbudget en cost control
De beheersing van het aspect geld heeft voornamelijk te maken met het beheersen van de het projectbudget (cost control) in een bepaalde projectfase. Het gaat hierbij om het bepalen van het budget voor een projectfase en het uitvoeren van cost control, het beheersen van het projectbudget.

Earned Value Analyse
Met deze methode wordt berekend of een project binnen de afgesproken kosten en tijd wordt gerealiseerd.

Al deze onderwerpen komen in deze verdiepingsworkshop, zowel in theorie als met praktijkvoorbeelden aan bod. Ook zal dieper op de organisatie-specifieke problematiek van de deelnemers worden ingegaan. De leerstof wordt actief toegepast aan de hand van een casus (mogelijk eigen casus). Het maximum aantal deelnemers is beperkt tot 15. De workshop verdiept hiermee inhoudelijk de workshop Projectcontrol 2.0 op genoemde onderwerpen, in een kleine setting met veel ruimte voor toepassing. De workshop wordt georganiseerd in samenwerking met Fagro.

Datum: 20 september 2016
Tijdstip: De workshop begint om 16.30 uur (ontvangst om 16.15 uur) en duurt tot 21.15 uur
Locatie: Maastricht University School of Business and Economics; Tongersestraat 53, 6211 LM Maastricht
Kosten: € 195 (inclusief maaltijd)
PE punten: 4

Deze workshop wordt gegeven door Ir. Guido H.J.M. Fröhlichs RC. Guido Fröhlichs heeft Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. Nadat hij zijn eerste ervaringen binnen projectmagement, projectcontrol en finance & control had opgedaan, heeft hij de postdoctorale opleiding tot Registercontroller gevolgd aan de Universiteit Maastricht. Hij is momenteel controller bij de afdeling Strategie & Control van Gemeente Heerlen. Voordien heeft hij als Principal Consultant bij Fagro projecten uitgevoerd bij onder andere DHL, Janshen-Hahnraths, Ankerpoort, Sabic, Universiteit Maastricht, Vodafone, ABN AMRO en Rijkswaterstaat. Guido is (co-) auteur van diverse boeken en artikelen over projectmanagement, project/portfolio control en sales control. Daarnaast geeft hij jaarlijks diverse masterclasses, workshops en gastcolleges over dit onderwerp.

Registratie is mogelijk via Tanja Kicken per e-mail: t.kicken@maastrichtuniversity.nl, of telefoon: 043 – 388 37 55. Het maximum aantal deelnemers is 15.