PhD Defence Rebekka Maria Koeck

Supervisors: Prof. dr. H. Brunner, Dr. ir. M. Zamani Esteki

Co-supervisor: Dr. M. Gielen, Dr. A.P.A. van Montfoort

Trefwoorden: IVF, genetisch testen, gezondheidsuitkomsten, epigenetica

"Genome and epigenome approaches in human assisted reproduction"

Vruchtbaarheidsbehandelingen, waaronder IVF (in-vitrofertilisatie) worden steeds vaker toegepast. Daarom wordt er voortdurend gezocht naar aanpassingen aan deze behandelingen om de resultaten te verbeteren, om ervoor te zorgen dat aan de toenemende vraag kan worden voldaan en om de nieuwste technologische ontwikkelingen te integreren.

In dit proefschrift werden DNA-methyleringspatronen onderzocht van IVF-kinderen die een embryokweek hadden ondergaan in groeimedia met verschillende samenstelling. Dit werd gedaan om te proberen het mechanisme op te helderen dat ten grondslag ligt aan eerder beschreven groeiverschillen tussen deze groepen kinderen. De geïncludeerde studies identificeerden geen grote DNA methyleringsverschillen.

Daarnaast beschrijft dit proefschrift vooruitgang in de methodologie voor preimplantatie genetische testen (PGT) - een aanvulling op IVF-behandelingen die paren met bekende erfelijke genetische afwijkingen de optie geeft om te voorkomen dat deze worden doorgegeven aan hun kinderen. De beschreven methoden, een zogenaamd "embryo volgsysteem" en op whole genome sequencing (WGS)-gebaseerde PGT, bleken de veiligheid, schaalbaarheid en beschikbaarheid van PGT te verbeteren door middel van een vereenvoudigde workflow en de productie van uitgebreidere en betrouwbaardere gegevens.

Click here for the live stream.

Also read