Werken in Nederland voor niet-Nederlandse studenten

Als niet-Nederlandse student kun je in Nederland werken naast je studie. Er is wel een aantal regels waar je rekening mee moet houden zoals ziektekostenverzekering, een werkvergunning, inkomstenbelasting en sociale premies.

Check of je een werkvergunning nodig hebt

Of je een werkvergunning nodig hebt om in Nederland te mogen werken hangt af van je nationaliteit.

Geen werkvergunning nodig:
Inwoners van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland

Wel werkvergunning nodig:

Inwoners van alle overige landen

Aanvragen werkvergunning door je werkgever

Je (toekomstige) werkgever moet een werkvergunning voor jou aanvragen bij het UWV (Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen). Hij moet dan jouw verblijfsvergunning opsturen, en een bewijs dat je bent ingeschreven als student. Dit duurt ongeveer vijf weken.

Beperkingen bij werken met een werkvergunning in Nederland

Wil je werken naast je studie en heb je een werkvergunning nodig? Dan kun je kiezen uit een van onderstaande opties. Allebei mag niet.

• Je doet seizoenswerk in juni, juli en augustus
  • Je werkt het hele jaar, parttime maar nooit meer dan 10 uur per week

Voor inwoners van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland gelden deze beperkingen niet. Zij mogen fulltime werken, net als Nederlandse studenten.

Basisverzekering of particuliere verzekering voor ziektekosten?

Buitenlandse studenten moeten verplicht een zelfstandige zorgverzekering hebben. Iedereen van 18 jaar en ouder die in Nederland woont of werkt moet een zorgverzekering hebben.

Lees meer over studentenzorgverzekeringen

Inkomstenbelasting en sociale zekerheid

Je moet belastingen betalen over het totaal van je inkomsten. Als je een beurs ontvangt, kan het zijn dat deze wordt opgeteld bij je salaris. In Nederland moet je één keer per jaar aangifte doen voor de inkomstenbelastingen.

Wil je meer weten over jouw inkomstenbelasting?

• Ga naar de afdeling personeelszaken van je werkgever,
  • of bel de Belastingdienst particulieren op 0800 0543.

Een bijdrage voor sociale zekerheid zal van je bruto salaris worden ingehouden. Je werkgever is verplicht dit te doen. Hierdoor ben je verzekerd tegen de gevolgen als je een ongeluk krijgt tijdens je werk.

Werken buiten de wet (‘zwartwerken’)

Sommige studenten hebben een bijbaan waarbij geen belastingen of sociale premies wordt betaald. Dat heet zwartwerken. Dit lijkt interessant omdat je meer verdient. Maar zwartwerken is illegaal. Je hebt geen rechten als medewerker en bent niet verzekerd als er tijdens het werk iets met je gebeurt. Werken zonder werkvergunning als je die wel nodig hebt is ook verboden. De werkgever riskeert een forse boete of zelfs gevangenisstraf.