Content relevantiecheck

Relevantiecheck content:

  • past bij een doelstelling van de UM
  • ondersteunt een taak van de gebruiker
  • is van voldoende kwaliteit
  • is eerlijk
  1. Relevantie-check 1: Doelstelling van de UM
    Deze content draagt bij aan <doelstelling> door <specifieke content> omdat <concreet resultaat>

    Bijvoorbeeld: Deze content draagt bij aan <Juiste mensen aantrekken> door <goed beeld te schetsen van leven in Maastricht> omdat <dit de aankomende studenten inzicht geeft in een mogelijk toekomstig leven>.
  2. Relevantie-check 2: Taak van de gebruiker
    Deze content stelt <doelgroep> in staat <taak uit te voeren> omdat het antwoord geeft op de vragen <concrete vraag van doelgroep>.

    Bijvoorbeeld: Deze content stelt <aankomende student> in staat <om een passende studiebeurs te vinden> omdat het antwoord geeft op de vragen: <wat zijn de voorwaarden, kom ik in aanmerking, hoe moet ik aanvragen, hoeveel kan ik ontvangen>
  3. Relevantie-check 3: Kwaliteit
    Goede content:
    • is correct en volledig
    • geeft bewijs bij wat het beweert, (show don’t tell)
    • voldoet aan de webrichtlijnen (zowel tekst, beeld als video)
    • wordt geplaatst op het juiste moment
    • wordt geplaatst in het formaat wat het best past bij het beoogde doel of de beoogde taak (lijst, een verhaal, tekst, beeld, of video)
  4. Relevantie-check 4: Eerlijk
    De website dient een eerlijk beeld te schetsen van alles rondom de UM. De beelden moeten dus ‘echt’ zijn en niet gekunsteld, het is alsof je er middenin staat. Spreek de lezers rechtstreeks aan, vriendelijk en correct, en in hun taal.