Young Universities for the Future of Europe (YUFE) blijft een van de beste Europese universiteitsinitiatieven

YUFE is verheugd aan te kondigen dat onze aanvraag rond de oproep voor Europese universiteiten Erasmus+ voor 2022 is geselecteerd voor financiering ter waarde van 14,4 miljoen euro, met een score van 92/100! Dit is een belangrijke mijlpaal voor de YUFE Alliance, die koploper van de Europese universiteiten blijft. Als trotse leider van de YUFE Alliance beschouwt de Universiteit Maastricht dit als een nieuwe stap om onze identiteit als meest Europese universiteit van Nederland te benadrukken.

YUFE bestaat uit negen jonge onderzoeksuniversiteiten en twee niet-academische organisaties uit heel Europa, die samenwerken om Europese burgers te helpen mondiaal georiënteerde mensen te worden, die een leven lang leren en toegerust zijn om een zinvolle bijdrage te leveren aan de gemeenschappen waarin zij wonen, leren en werken.

Reacties van Rianne Letschert en Daniela Trani

Professor Rianne Letschert, voorzitter van de YUFE Alliance en voorzitter van de Universiteit Maastricht, die het consortium leidt:

"De Universiteit Maastricht zet zich sterk in voor de internationalisering van het hoger onderwijs, waarvan zowel onze studenten en medewerkers als de lokale gemeenschappen en de bedrijfsecosystemen waarvan wij deel uitmaken, zullen profiteren. Tijdens de eerste proeffase hebben we de toegevoegde waarde en de voordelen ervaren van een sterke samenwerking met onze partners in de YUFE Alliance. Dankzij deze subsidie kunnen we met alle YUFE-partners blijven werken aan een echte Europese omgeving voor hoger onderwijs."

Dr. Daniela Trani, directeur van de YUFE Alliance aan de Universiteit Maastricht, zegt hierover het volgende:

"Deze subsidie van de Europese Commissie geeft de YUFE Alliance een impuls, waardoor we een nieuwe grote stap kunnen zetten in ons pionierswerk, namelijk het vertalen van de droom van een echte Europese universiteit in een institutionele realiteit, die grenzen, culturen, disciplines en sectoren overschrijdt. Wij zijn dankbaar voor de inzet van al onze partners en willen onze dank uitspreken voor de inspanningen van alle studenten en medewerkers die elke dag laten zien dat zij in onze gezamenlijke Europese visie geloven. Vooruitkijkend naar de komende jaren, zal YUFE de gelanceerde programma's en activiteiten consolideren en tegelijkertijd haar ambities uitbreiden, om meer kansen te bieden aan alle leden van onze academische en lokale gemeenschappen. Het inspireren van andere instellingen en allianties zal ook centraal blijven staan in ons werk, omdat we geloven dat het opbouwen van capaciteit buiten onze Europese universiteit essentieel is voor een systematisch effect."