Biomedische toppers geven sterke impuls aan onderzoek en regionale economie

Universiteiten van Maastricht en Californië zijn strategische partners

De Universiteit Maastricht (UM) en de Universiteit van California-Irvine (UCI) hebben een Memorandum van Overeenstemming (MoU) ondertekend voor een hecht wetenschappelijk partnerschap op het terrein van Regeneratieve en Cardiovasculaire Geneeskunde, waarin beiden excelleren. Daarnaast zullen de regio Maastricht en de Californische evenknie, Irvine-Orange County, een Global Business partnership aangaan dat een community voor ondernemingen beoogt en ook voorziet in opleidingen en events in ondernemerschap. Het doel is om samen onderzoeksprojecten aan te gaan, laboratoria te delen, personeel uit te wisselen en elkaars regio's te versterken via bedrijfsmatige kruisbestuiving.

Universitaire samenwerking

De beide universiteiten spreken in de MoU af dat ze wetenschappelijk gaan samenwerken door middel van 4 seed grants, subsidies voor onderzoek in de regeneratieve geneeskunde, cardiovasculair onderzoek, stamcel-onderzoek en klinische research. Prof. dr. Tilman Hackeng: "Het doel van de seed grants is het bevorderen van samenwerking, het stimuleren van onderzoek door 'jong talent', het inbrengen van nieuwe kennis in de instituten door de synergie van samenwerking en het gebruiken van data als basis voor grote transantlantische subsidie-aanvragen voor onderzoek. Er zullen binnen deze samenwerking uitwisselingen van zowel studenten en wetenschappelijk personeel als laboratoria-faciliteiten en technologieen plaatsvinden, te beginnen tussen de regeneratieve en cardiovasculaire onderzoeksinstituten MERLN en CARIM van de UM en het stamcelcentrum van UCI."

Toekomstige economische groei

Beide regio's kunnen via kruisbestuiving profiteren van de beoogde intensieve samenwerking. De UM en de bedrijvenparken van Brightlands en UCI en de regionale bedrijvenparken van UCI en bedrijven-netwerk accelerator OCTANe in Orange County zullen gezamenlijke activiteiten verder uitbouwen. Hierbij gaat het onder meer om een Global Investor Forum, een Global Scale up Program en diverse programma's om elkaars bedrijvigheid over en weer te stimuleren. Overigens is dit proces in  feite al gaande. Onder andere 2 bedrijven, opgericht door prof. dr. Clemens van Blitterswijk, wetenschappelijk directeur van MERLN-UM, zijn al veel eerder in deze Zuid-Californische regio geland. Initiatiefnemer prof. dr. Marianne van der Steen: "Wij zien hier prachtige kansen om elkaar te versterken en te groeien, wetenschappelijk en economisch. Deze samenwerking met een van de krachtigste regeneratieve hubs van de Verenigde Staten kan ook weer een positieve input opleveren voor de inbreng van Maastricht in RegMed XB.”

*RegMed XB is de grote nieuwe Vlaams-Nederlandse samenwerking van onderzoekers, artsen, overheden en bedrijven met de komende 10 jaar 250 miljoen euro aan bestedingsgeld om behandelingen te ontwikkelen voor 4 chronische ziekten, te weten nierfalen, diabetes type 1, hartaandoeningen en artrose. Zie ook http://www.regmedxb.com.