UM getroffen door cyberaanval

De Universiteit Maastricht (UM) is getroffen door een serieuze cyberaanval. Bijna alle Windows-systemen zijn geraakt en vooral e-mail kan niet worden gebruikt. Momenteel onderzoekt de UM oplossingen. De (wetenschappelijke) data zijn extra beveiligd. De UM onderzoekt of de cyberaanvallers toegang hebben gehad tot deze data. Het is nog onduidelijk hoe lang het duurt voordat de UM een oplossing heeft gevonden. Het zal zeker enige tijd duren voordat de geïnfecteerde systemen als vanouds werken.

Alle UM-gebouwen zijn t/m zondag gesloten, met uitzondering van de onderzoekslaboratoria op UNS 50.

Contact

• Medewerkers en studenten kunnen met vragen terecht bij de ICT Servicedesk: via je privé e-mailadres mailen naar info@m-u.nl of bellen naar 043 38 85 101 (op 27 december tijdens kantooruren).
  • De media kunnen contact opnemen met UM woordvoerder Fons Elbersen via 06-53944500.